Har 30 års erfarenhet av solel/solpaneler från stugan i Västerbottenskusten och min erfarenhet är:
- Äldre paneler kräver 100% solbelyst panel för att ge någon som helst laddning. Det har förbättrats men är fortfarande väldigt känsligt.
- Dagens paneler laddar lite, kanske 25-50 % av max effekt, vid soldis. Mulet ger i princip ingen laddning alls
- Att vandra i skogen och tro att man kan ladda med solpanel tror jag är dödfött. Blir aldrig sammanhängande sol på en panel i skogsområden. I vår stuga i Västerbottenskusten, på en ö, har vi noll laddning november-februari beroende på att träden på landsidan skymmer solen
- På kalfjället kan säkert en solpanel ge laddeffekt, men det kräver bra väder.
- Efter 30 års erfarenhet av solceller/laddning skulle jag aldrig förlita mig på en solpanel under vandring, inte heller om hela vandringen företas ovan trädgränsen. Visst, det kan fungera om man har tur vädret, men vill man vara säker är det powerbank som gäller.
För övrigt tycker jag att en vandring har sin stora njutning i att jag kan, med gott samvete, koppla ner mig och inte alls bry mig om vad som händer där ute i världen (brukar dessutom vara relativt lite).
Säkerhet? Jo, men vi vandrade ganska många år utan att ens visste vad mobiltelefoner var och vi överlevde.