När försvinner myggen?

Det brukar vara myggfritt i norra Jämtland vid den här tiden, har jagat ripa 25:e augusti i över 10 år nu förutom i år. Förrförra året var det djävulskt med mygg i Hotagen i början av aug, även enligt ortsbefolkningen, men 25:e soprent på mygg och bara 0-5 grader. Nu har det kanske varit lite varmare väder.

För några dagar sedan var det gott om mygg i Lappland (Sarek) och osedvanligt gott om de äckliga aggressiva små flugorna med vita streck på benen. Inga insekter första delen av sommaren; för kallt. När värmen kom, kom allt på en gång. Nu är det dock kallare igen

Minusgrader. Några frostnätter och de försvinner.

...trenden i år verkar vara att de kom igång sent pga kyligt väder. Och nu verkar det vara lite milt och fuktigt, så jag räknar med lite otyg på höstvandringen i år :).

//J

Någon som har färsk mygginfo från Abiskotrakten?
Jag åker upp 7/9.

När jag var där i slutet av augusti i fjol tältade jag bland björkarna utanför stationen - och överlevde... :)

Var uppe tisdag till lördag i jämtland och det var i stort sett myggfritt. Några enstaka nere i skogen runt Vålådalen men uppe på fjället så var det lugnt(på många platser helt myggfritt).

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg