När börjad ryggsäcken bli en väska?

Men även på Engelska så kallas en ryggsäck (backpack) inte för en väska (bag).
Men jag är nog ytterligare en som hävdar att ryggsäck är en delmängd av väskor. Möjligtvis är det en delmängd av säckar.

Lagomstoradjurets skinn m a o, den första handväskan.....kanske det men kärt barn har många namn.
Det äger väl sin riktighet att magasinväskor etc inte har handtag, de är ju avsedda att bäras på remmar, selar eller västar. Men ammunitions förpackningar lådor och korvar har handtag.
De sadelväskor mina kusar burit hade både bärhandtag och fäste för axelrem....Mcväskorna, flera har haft bärhandtag några har saknat det. Cykelväskorna med undantag har haft bärhandtag, några har även haft sammanbindningsremmar.
Ryggsäckar har i militära sammanhang kallats väska, mara, börda, ryggsäck, mesryggsäck m m m m.

Väska?!

Kul fråga!
För några år sedan kallade sig ett av mina barns friluftsgrupp en period för " Väskor och skor".Jag vill minnas at tdet var en ironi, lite för att vissa sa väska istället för ryggsäck och skor i stället för kängor - detta var då lite löjligt, men upphöjdes till kul grej.
Nu hör jag allt oftare mina friluftande barns kompisar, vissa är även är mina medledare, använda "väska" om sin rygga. Det verkar som det skämtsamma namnet blivit gängse benämning! Jag framhärdar med ryggsäck/ rygga! (äger inte ens en handväska som inte är en ryggsäck!)
/ Gun

Ähum... ingen har vågat skriva det... ska jag? Ok, jag gör det - med risk att bli svartlistad...

Hos oss kallar man prylen ovan för bögslunga...

Ledsen Karolina vet inte vart du kommer ifrån men detta är vad vi kallar för bögslunga.

y1pRQT5W7_s9e8DVF5kIzRSGdMiQVFY5fal3IvqZcWViU368f4fXF3JZUzjsrRGgL7wo1cPq1r1M7Q

Men men homofobin kanske är så stor hos er att man inte en kan ha en axelväska med dator i. Utan man måste köpa sig en sån där skit dyr laptopryggsäck.

Ps utsidans forum är så mycket bättre än andra , varför????

Ovanstående s k b-g slungor innehöll ofta under min tid i Central America en .38 super eller en .46 kalibrig pistol. Av behovet påkallat.

En ryggsäck är en väska men en väska behöver inte vara en ryggsäck. En ryggsäck är en väska som man kan bära på ryggen.

Ovanstående s k b-g slungor innehöll ofta under min tid i Central America en .38 super eller en .46 kalibrig pistol. Av behovet påkallat.

Hahaa.
Var det då bögar eller de som inte gillade bögar som hade dessa?

Själv har jag aldrig väskor hängandes på ryggen, skulle vara ytterst opraktiskt.
Jag bär inte heller ryggsäckar i handen speciellt ofta förutom med de som kan användas som båda.

Språket är ju under ständig förändring så snart bär man ryggpåsar och handsäckar...

Generationsfråga. Jag som är 64 studsar när mina barn som passerat 20 säger väska när de menar ryggsäck.

Måhända var det lättare med rätt benämning när en ryggsäck oftast var försedd med mes att skilja mellan väska som är ett större mer diffust begrepp än ryggsäck.

Numera med softpacks och ultralätta ryggsäckar utan ram så är det kanske svårare att skilja på vad som är vad.

Finns dessutom t ex cykelväskor som både har fästen till pakethållare och möjlighet att fälla fram en ryggsida med axelremmar. De är då både väska och ryggsäck i min vokabulär.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg