När är det bäst ??

Jag har en fråga kring sarek/kungsleden..
Två kamrater till mig vandrade drygt 9 dagar i Sarek i mitten av augusti. Har själv haft tankar på att göra en liknande resa.
Min fundering är vilken månad som kan vara värd att resa under.
Jag vet att det kanske inte spelar så stor roll då ordspråket, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder, faktiskt stämmer (oftast).

Så, jag tar gärna emot alla tips..
 
bash; sa:
Jag har en fråga kring sarek/kungsleden..
Två kamrater till mig vandrade drygt 9 dagar i Sarek i mitten av augusti. Har själv haft tankar på att göra en liknande resa.
Min fundering är vilken månad som kan vara värd att resa under.
Jag vet att det kanske inte spelar så stor roll då ordspråket, det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder, faktiskt stämmer (oftast).

Så, jag tar gärna emot alla tips..

Mitten av juli till mitten av augusti skulle jag rekommendera. Mot slutet av augusti blir det avsevärt kallare och de första snöfallen närmar sig.
I år hade man dock kunnat rekommendera hela sommaren och då jag var där i början av augusti hade det räckt med shorts, solglasögon och en ica-kasse med mat. Men sån tur kan man ju tyvärr inte räkna med alltid.

MVH
David
 
Lukas svarade rätt!

Eller så här:

Juli
Snön smälter och brukar vara möjligt att gå (men riktigt blött i början). Massor av mygg!

Augusti
Högsäsong, bra månad med mycket folk. Lite lugnare sista veckan. Myggplågan ha avtagit.

September
1-2 veckor in i september brukar båtturer gå, fjällstationer vara öppna et c. Lite kallare, myggfritt, lite folk, större risk för snö och chans till fantastiska höstfärger. Snörisken ökar sen dramatiskt.

Min "favorittid" är början av september, så att man hinner avsluta på en fjällstation innan den stänger för säsongen.

/Håkan
 
Tackar för tippsen!

Då var det ju i stort spikat. Slutet av augusti alt. början av september. Det är lika bra att börja plannera redan nu så saker och ting blir gjorda...
 
juni?

jag hade tänkt att vandra i Sarek veckan innan midsommarn eller veckan efter. hur är det då? fortfarande vinter..? lite snö är ju inte farligt på våren när det är lite varmare; men om det blir blött, översvämning o sånt jobbigt det skulle jag vilja veta..

/mikko
 
Nivån i många av vattendragen som måste vadas är beroende av hur mycket smältvatten det kommer från glaciärerna. Vandrar man under en tid med höga vattennivåer så bör man se till att undvika endel vad annars kan man naturligtvis ta sig fram där året om, bara man PLANEERAR innan.
 
Juni kan vara fint

Hej!

Visst kan tiden kring midsommar vara fin. Ljust dygnet runt och inte en mygga. Däremot ett sprittande fågelliv. Visst kan det vara mycket pulsande om man kommer upp på höjd, men dalsträckningarna får väl duga.

Varningsflagg:
* Slasklaviner
* Alla broar är kanske inte på plats

Det två senaste åren har snömängden i Lapplandsfjällen varit liten - eller åtminstone bortsmält ovanligt tidigt - med möjlighet till vandringar den udda årstiden, som förr knappt var tänkbar.

Vi får väl se hur denna vinter artar sig vad gäller snön. Än så länge har norrbottensfjällen bara ett tunt snötäcke på ca 20 cm. Högtrycksväder har rått - ja, det känns som måååånader nu. All snö verkar komma söderut, där den inte är till någon nytta.

Mvh
Bert
 

Liknande trådar