När är berget som bäst?

Hejsan

I sommar är det dax att pula in gubbmagen, dra på kängorna och flåsa upp för keb.

Nu undrar jag (bland annat) när den bästa tiden för att göra detta är, i början eller slutet av sommaren?

Synpunkter?

Anton
 
anton_karlsson_78@yahoo.se; sa:
Hejsan

I sommar är det dax att pula in gubbmagen, dra på kängorna och flåsa upp för keb.

Nu undrar jag (bland annat) när den bästa tiden för att göra detta är, i början eller slutet av sommaren?

Synpunkter?

Anton

Augusti/september tycker jag är bra. Lite snö då.
 
En till fråga :)

Slutar skolan 4 juni och rycker in den 16 , är det möjligt och göra en bestigning där i mellan ? Antar att det är just den tidpunkten vårfloden är värst ? Lr är det lättare (trevligare) att åka upp lite tidigare och gå på snö? vår snö är väl inte nån höjdare och gå på kanske ? Ha`re
 
Re: En till fråga :)

Jagu; sa:
Slutar skolan 4 juni och rycker in den 16 , är det möjligt och göra en bestigning där i mellan ? Antar att det är just den tidpunkten vårfloden är värst ? Lr är det lättare (trevligare) att åka upp lite tidigare och gå på snö? vår snö är väl inte nån höjdare och gå på kanske ? Ha`re

Snö får du nog ändå. Jag har gått upp på snö vid midsommartid. Och då gick man över Kittelbäcken (västra leden) på tjock, stark is. Någon vårflod var det inte tal om.

Kort sagt. Juni är en knivig månad att uttala sig om, när det gäller högalpin terräng. Följ snörapporterna och vädret, så kanske du kan göra dig en uppfattning om läget.

Mvh Bert
 

Liknande trådar