Jag och min bror var ute på en tur i detta område tisdagen den 18/2. Färdplanen var ungefär Björkvik-Mörtö Bunsö-Gillinge-Villinge och tillbaks till Björkvik. Rännan var fortfarande frusen precis som den varit under helgen innan. När vi kommit till Mörtö-Bunsö så såg vi till vår förvåning ett fartyg som bröt rännan som går ungefär Stavsnäs-Dalarö över Nämdö- och Jungfrufjärden. Detta trots att jag ringt Sjöfartsverket dagen innan och frågat om just detta och fått besked att man ej planerade att bryta rännan den dagen. Vår färdplan ändrades då till Ornö Kyrkby- buss till Hässelmara- bilfärja till Dalarö. Sedan tänkte vi åka skridskor från Dalarö till Björkvik där vår bil stod, men vi hejdades då av en ny ränna som gick från farleden över Jungfrufjärden och västerut mot Stendörren. Då gav vi upp och tog oss till Smådalarö (i mörker), buss till Handen, så småningom tog vi oss till Björkvik och kunde hämta bilen ungefär klockan 21. Inga stora problem iofs men skulle varit bra med förhandsinformation.
Tydligen så finns det inga krav från länsstyrelsen att man skall förvarna om brytning av ränna i allmän farled som inte är avlyst från sjötrafik. Det är synd, det vore mycket värdefullt att ha information om planerad rännbrytning på kvällen inför en skridskotur. Den skulle lämpligen kunna läggas ut på Sjöfartsverkets web.
Vad hände med rapporteringen i radio förr
i tiden "Isränna kommer att brytas mellan A och B, allmänheten varnas"?