Nacke&Saddle

Jag famlar i ett trevligt mörker, vad gäller flugbindning.

Har nu hunnit med att binda 1st Klinkhammer, 1st Åbo-slända och en handfull streamers.
Är själv förbaskat nöjd med resultatet, hoppas nu bara att de håller ihop vid användning.

Jag märker att adrenalinnivån nu inte blir så hög längre, som när jag band de första exemplaren.

Tvinna dubbing, tråd går av etc.:(

Nu till en fråga jag funderar över.
Dessa hackelfjädrar; om man bortser från kvallitén/pris på dessa, vad ska jag gå efter i valet?
Att vingpennan är tunn och att fjunen har spänst är bra, men längden på själva fjunen kontra flugans storlek/krokstorlek etc, finns det nån tumregel?

/Björn

bindtråd...

Som före detta styrkelyftare så har jag slitet mitt hår några gånger under åren när jag vid otaliga tillfällen slitet av bindtråden... Nu hittade jag för 2veckor sedan bindtråd i kevlar.. Eureka!!! Äntligen slut på avdragen bindtråd. Den är lite tjockare än vanlig bindtråd men jag tycker att fördelarna med denna tråd är otroliga!! Kroken viker sig innan tråden går av.

När det gäller hackelfrågor så vänder jag personligen mig till "Flugbindning på mitt sätt" av Lennart Bergqvist, han förklarar på ett utförligt sätt hur man sorterar och väljer hackel. Man kan via LB's köpa nackar av olika kvalitet också!! Såå har du inte boken så rekomenderar jag den varmt! "trots priset"... Min är så sliten vid det här laget att jag nog måste köpa en ny snart..

Skitfiske på dig!

Det...

finns speciella hackelmätredskap, som man använder för att kontrollera vilken fjäder som man skall ha till en viss krokstorlek.

Jag använder inte detta hjälpmedel för att när man har bundit ett tag så får man in känslan över hur långa hackelfjädrar man skall ha till en viss krok.

När det gäller bindtråd som går av så är det i princip samma sak där, man lär sig hur hårt man kan dra innan den går av.

Att använda Kevlartråd som bindtråd är inget jag skulle rekommendera, det är svårt att dubba med den samt att tråden skär av det som man försöker att fästa.

För att avsluta mitt inlägg, övning ger färdighet...

/Anders B

Om...

herrn i detta fall innebär mig, så är svaret

"Ja, det har jag",

annars skulle jag nog inte ha exemplifierat min aversion mot kevlartråd tillsammans med dubbing, samt att tråden har en tendens att skära av material som man vill fästa på kroken.

MVH Anders "I19/P5-Spanare-93/94" B...

hmm..

Jag säger som du sa om vanlig tråd... Övning ger färdighet. Jag har inte skurit sönder några matriel eller haft några dubbing problem, tvärtom så tycker jag ett kevlartråden är mkt mer lätt dubbad..Den är i vilket fall som helst mer hållbar.

Alla är väl saliga i sin tro?

Tackar för tipsen

Skall nog testa kevlarlinan i alla fall, så får vi se.
Kanske en recension så småningom.

Cul de Canard; är det något att hänga i julgran?
Till vad lämpar den sig och till vad lämpar den sig inte?

/Björn

Från det ena till det andra.
Jag delade på Europarekordet i bänkpress tillsammans med Lars Backlund också Stockholmare 1979-80.
[Ändrat av Graip 2002-04-07 kl 10:19]

Cul de Canard (CDC) passar ypperligt i julgranen, eller varför inte som kroppsmaterial till kläckare, eller andra torrisar som saknar tupphackel och därför är svåra att hålla flytande. Funkar även som ving- /stjärtmaterial. De ”äkta” torrflugorna får åxå ett extra lyft med denna fjäder i kroppen. CDC ger ett spretigt utseende. Högst olämpligt anser jag det är att slösa detta material på undervattensflugor (våtflugor, nymfer...), då själva vitsen med CDC är just flytförmågan.

Flugor...

i jätteformat :) finns att skåda i mitt bildarkiv.
Även den hemgjorda spörullaren.

Upp till vilken krokstorlek är CDCn lämplig?

/Björn

Helt...

klart schyssta flugor, Björn!

När det gäller CdC fjädrar så ska jag villigt erkänna att jag inte har nån större erfarenhet av dem, men en kvalificerad gissning är att de används till de "vanliga" torrfluge krokstorlekarna, 16-10?

/Anders B

Jag använder CDC till alla skapelser som är tillverkade med avsikten att de ska flyta. Dvs, så länge utseendet tillåter, men de flesta klassiska torrflugorna går att modifiera till CDC. Strl. 16-10 stämmer bra på min flugask i alla fall!

Jag måste nu be om ursäkt för mitt lovordande av CDC när jag beskriver det nästan som ett mirakelmedel som gör att en illa fiskad fluga flyter i alla väder. Så är icke fallet. Däremot anser jag att det ger en marginell skillnad som ibland kan vara avgörande för om flugan ska drunkna framför nosen på fisken, eller fastna i mungipan.

Hörde föresten om en färdigdubbad tråd av CDC med ekorrhår i. Nån som provat ?
[Ändrat av maskon 2002-04-07 kl 17:16]

Hittade dubbingen jag nämnde ovan på http://www.bringsen.com/JSCDC.htm
men satte tungan i halsen när jag såg priset. Nu vet jag förståss inte hur långa stumpar det är frågan om... Osäker källa säger 15 cm, vilket iof bör ge flera flugor/stump... Är det nån som testat och kan tala om hur stor andel av studielånet man ska lägga på CDC Plus Soft Dub?
[Ändrat av maskon 2002-04-07 kl 17:18]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Jungeltupp-nacke Fiske 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg