• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Mystisk blomma, vad heter den ?

Var ute på en övernattning i helgen, såg en liten samling blommor på en klipphylla med mossa där dessa växte, kollade i Ursings "Vilda Växter lite snabbt, fann dem inte där, kan ni hjälpa mig?

Jag ber om ursäkt för den fototekniskt dåliga kvaliten,men jag bara brände av ett par kort när jag vandrade förbi.
 

Bilagor

  • SANY2099.jpg
    SANY2099.jpg
    86.8 KB · Visningar: 241
  • SANY2100.jpg
    SANY2100.jpg
    99.4 KB · Visningar: 239

Bilagor

  • SANY2102.jpg
    SANY2102.jpg
    154.9 KB · Visningar: 160
Jag tycker inte det liknar en typisk getrams. Tycker den verkar vara för hög och för klen i växtsättet. Det liknar inte heller storramsen som har fler blommor vid varje blad. Var ligger klippan? Finns det möjlighet att det är en förvildad trädgårdsväxt som växer där? Det finns en del asiatiska arter inom släktet som har ett liknande växtsätt. Om det inte skulle vara en förvildad trädgårdsväxt så skulle jag ändå satsa på getrams. Helt klart är det en rams inom släktet Polygonatum

/Stellan
 
Tror att växtlokalen är skälet till klenheten i växtsättet. Torr lokal med tunt jordlager, då kan det bli sådär. Men en artbestämning utan detaljbilder går nog knappast att göra. Gissar på getrams. Anna