Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Myrområden i Umetrakten?
- Trådstartare ssundin
- Start datum
ssundin; sa:Nu när vårsolen börjar skina och skaren bär önskar jag att hitta större myrområden att skejta fram på i närheten av Umeå. Mindre åar är oxå roliga! (umeälven å vindelälven för stora)
Snälla ge mig tips, vill gärna ut redan i morgon förmiddag!
Tyvärr känner kag inte till myrarna. Men i år har jag testat Tavleån mellan Anumark och Tavlefjärden. Själva ån är ju rejält uppåkt av skotrar så den är ju inte så kul. Desto roligare tyckte jag att det var att åka på ängarna runt omkring. Från Anumark och nästan ner till Tavlefjärden finns det ängar med perfekt skare.
Ett ställe som jag dock inte åkt på är Sävarån nedanför Sävar. Tror att den skall vara ganska myrliknande dessutom. Iaf ser det ut så på kartan. Stora våtmarker i anslutning till själva ån.
Hälsningar
/Jonas U
ssundin; sa:Nu när vårsolen börjar skina och skaren bär önskar jag att hitta större myrområden att skejta fram på i närheten av Umeå. Mindre åar är oxå roliga! (umeälven å vindelälven för stora)
Snälla ge mig tips, vill gärna ut redan i morgon förmiddag!
Jag har ett favoritställe nära Umeå. Det är myrsystemet runt Degersjön på I20 Skjutfält. Du måste dock tråckla dig in lite grann bland grusvägarna i området.
Enklast är det om du kör in vid nuvarande Skyddsskolan och sedan kör Ringvägen ca 10 km till dess du kommer till en tvärväg som heter Åmyrvägen. Följer du den kommer du efter ca 2 km till ett vägkors där det ligger ett sönderskjutet rött hus. Där kan du ställa bilen och sedan skida ca 2 km i östlig riktning (du kan följa mina skidspår). Efter det har du nått Degersjön och har ett nästan 10 km långt myrsystem i N-S riktning och 4 km i Ö-V att skida runt på.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg