Myggtäta joggingbyxor

Jag har under vintern läst Vandra Fjäderlätt och 'Från A till Ö'.Blivit inspirerad, bekänt mina synder och är beredd att ta avstånd från mitt militära skalman-arv. Först och störst i min packning är alla lager och omgångar med olika klädesplagg, så idag begav jag mig till Stockholm City där jag tillbringade åtta verkställande timmar på jakt efter lätta, snabbtorkande och myggtäta byxor och en vindjacka - helt utan framgång! Har besökt naturkompaniet, alewalds, addnature, intersport, stadium med flera med flera, men alla vill bara sälja dyraste möjliga funktionskläder i material som får svetten att pärlas på mina ben och armar redan i provbåset!

Marmots klassiska Ion Windshirt som jag tidigare avfärdat som klen tycks ha försvunnit från hyllorna nu när jag vill ha en, men okej - de kommer kanske åter till våren.

Nu till själva frågan: Vad sjutton kan man köpa för byxor? Jag har gått omkring som ett spöke bland joggingbyxorna typ Dobsom, Everest etc och fått märkliga blickar då jag vridit runt byxorna och granskat dem mot lysrören, men jag kan inte hitta ett par brallor som jag kan lita på skyddar mig från mygg. Jag kan ju inte gärna köpa ett par byxor och sedan kräva pengarna åter för att de inte tålde norrländska mygg. Vilka törs jag prova? Namnge gärna modeller som ni själva kan gå i god för, som är provade, om någon där ute hör mig.

ITAB zip-off Taslan byxor

Om du vill ha en lite robustare byxa som ändå är hyfsat lätt och snabbtorkande rekommenderar jag ITAB's Taslan-byxor. Det är riktigt slitstarka. Lika lätta som joggingbyxor är de dock inte. De verkar dock inte heller finnas i sortimentet just nu. De brukar finnas under kategorin resekläder.
Jag är störtnöjd med dessa. Jag använder dem jämt. Dessutom är de riktigt prisvärda.

Hur pass myggtåliga de är vågar jag dock inte svära på. Hittills har jag dock inte varit besvärad av myggen när jag varit i fjällen med dem. I värsta fall kan man ju dra på sig regnbyxorna ovanpå när man sitter still längre tider. Det är ju också då myggproblemet är som störst. När jag går brukar iallafall inte jag besväras av mygg på benen.

Vad gäller vindskjorta så rekommenderar jag skarpt Montane Litespeed Velo. Trots det klena utseendet håller den bra. Ett av de absolut bästa plagg jag har. Det borde finnas på Addnature.

New Line

En New Line-overall klarar myggen

Hade en gammal på mig i somras på kvällskvisten, jättebra !!

Junioren

Fixar inte detta

Nej nu har jag besökt ett tiotal butiker i hufvudstaden utan lycka.
Löplabbet har en del vindbyxor, men inga som jag vågar lita på, och inga som de törs rekommendera, trots att de kostar uppåt tusenlappen.
Fjällrävens nya G1000-light är de enda som någon butik törs rekommendera, men de känns inte som att de är sydda för att bära ryggsäck över, och de är bra mycket tjockare än jag hade velat.
Hittar ett par byxor på Stadium av alla ställen: Ett komplett ställ från Nike som innehåller ett par riktigt tätt vävda byxor i bekväm design, men jag vägrar köpa jackan som följer med - helt oanvändbar för mig.

Törs man köpa ett par vanliga vindbrallor eller? Jag tycker de ser glest vävda ut om man kollar genom demmot en lampa.

Är jag den första människan i joggingbyxor som irriteras av mygg?

Nej nu har jag besökt ett tiotal butiker i hufvudstaden utan lycka.
Löplabbet har en del vindbyxor, men inga som jag vågar lita på, och inga som de törs rekommendera, trots att de kostar uppåt tusenlappen.
Fjällrävens nya G1000-light är de enda som någon butik törs rekommendera, men de känns inte som att de är sydda för att bära ryggsäck över, och de är bra mycket tjockare än jag hade velat.
Hittar ett par byxor på Stadium av alla ställen: Ett komplett ställ från Nike som innehåller ett par riktigt tätt vävda byxor i bekväm design, men jag vägrar köpa jackan som följer med - helt oanvändbar för mig.

Törs man köpa ett par vanliga vindbrallor eller? Jag tycker de ser glest vävda ut om man kollar genom demmot en lampa.

Är jag den första människan i joggingbyxor som irriteras av mygg?

Jag kör med pak5 vandringsbyxan från fjällräven och är mycket nöjd. Myggen har inte lyckats tränga igenom, luftiga, sköna att gå i och torkar snabbt... kanske inte de lättaste.. men de bästa jag varjefall haft.

/Tobias

R90 alltså. Jag tyckte det såg för glest ut, men säger du det så. Fasen jag minns att jag har slängt ett sånt ställ en gång, haha. Skit också. Det stället har ju snajsiga muddar nedtill på benen också, fast det vete fasen hur det hade funkat ihop med kängskaften.

Idag har jag i alla fall hittat ett par Nike-byxor, versionen efter de jag hittade igår (de här har fickor, halleluja). Kostnad 400kr. MF Windpant II heter de och de ser mäkta tätt vävda ut. Jag får väl leta upp ett kärr imorgon och sätta mig och fika där för att testa, innan jag klipper lapparna. Återkommer!

Har du kollat Houdinis Liquid Rock-byxor? De borde i alla fall vara tillräckligt täta, men jag kan inte svära på det (finns fler på forumet som vandrar i dem, kanske nån kan säga nåt om myggtätheten?).
Väldigt trevliga och lätta byxor i alla fall. Men dyra.

Marmots klassiska Ion Windshirt som jag tidigare avfärdat som klen tycks ha försvunnit från hyllorna nu när jag vill ha en, men okej - de kommer kanske åter till våren.

Den är ersatt av en jacka som heter Trail Wind Hoody, men det kanske du redan har klurat ut.

Har du kollat Houdinis Liquid Rock-byxor? De borde i alla fall vara tillräckligt täta, men jag kan inte svära på det (finns fler på forumet som vandrar i dem, kanske nån kan säga nåt om myggtätheten?).

De är myggtäta, och mycket tåliga. Man ska dock akta sig för glödsprätt från elden. Jag har fått hål i två par när jag har grillat korv till ungarna. Det är lätt att laga, men blir aldrig lika snyggt igen.

De är även väldigt svala och sköna, någorlunda vindtäta och går att göra om till shorts om man vill det.

Jag vandrar i mina på sommarhalvåret, och har dem året om när jag slappar hemma.

/OJ

Jag har både Traveller och Liquid Rock, och båda är väldigt trevliga byxor. Man bör kanske tänka på att de är helt olika i skärningen. Traveller är smalt skurna i benen medan Liquid Rock är väldigt löst skurna i benen (särskilt kring smalbenet eftersom de ska gå att vika upp).

Liquid Rock nog över hundra gram lättare.

Ja liquid rock byxorna är verkligen klockrena, funkar till vardag och fest, och äventyr ;)
Jag har aldrig upplevt nått problem med mygg genom dom och det är även bra att benen är pass lång att dom ligger över skorna så det blir "tätt"..
Det är dom byxorna som åker med på sommarens vandringar!

Själv äger jag 2 par, för jag tvättar för sällan helt enkelt ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg