Myggrekord!

Hur bestämmer de antalet, räknar väger?
Jag tror forskarna har ffa två metoder för att fånga mygg och knott. Dels det enklast tänkbara: fjärilshåven. Fast fäst på en bil som kör en viss sträcka på en viss tid. Sen är det bara att räkna. Det andra är en kolsyrefälla, (i princip en klump kolsyreis) som läcker CO2 vilket får myggen att dras dit (eller om det var knott, eller båda), varpå de fryser ihjäl på kolsyreisen. Sen är det bara att samla och, ja, räkna...
 
Jag har vandrat Färnebofjärden, innan och efter den blev nationalpark, men det finns faktiskt ett ställe på jordklotet som är värre än Färnebofjärden när det gäller mygg, även om det inte spelar så stor roll då bägge kan vara helt vidriga. Det var dessutom innan jag hade myggskyddat kåtan. Vi flydde tidigt på morgonen, vadade där vi annars inte hade vadat bara för att komma undan:

http://www.utsidan.se/poi/view.htm?ID=3177

Efter det har Rapadalen etc. känts som en breeze.

Raskesven
 
Hur bestämmer de antalet, räknar väger?

Svaret från myggprojektet är:

"Man räknar ett visst antal av genomsnitts stora myggor av fångsten och väger först de räknade
och sedan alla fångade mygg från en fälla och kan på så sätt räkna ut hur många de är i fällan."
 
Mygghelveten kan vara olika från år till år. När jag var och fiskade på ett ställe i Norge för ett par år sen var det äckligt med mygg men året innan hade det varit nästan myggfritt och dom hade gått omkring i shorts hela sommaren. Det var inte att tänka på när vi var där:
48c622156263dd0bc9efb0cd95766716.jpg
 
Senast ändrad:
Lite OT kanske...

Mitt inlägg handlar om knott, inte mygg...
Försökte fiska i Risveden i helgen. Detta är vad som lyckades ta sig in under mina panikartade in-och utgångar.
 

Bilagor

  • utsidan2.jpg
    utsidan2.jpg
    33.5 KB · Visningar: 437
När en mygga kommer och sätter sig på dig så slår du ihjäl den om du kan, eller hur?
Detta är fel teknik. Gör så här istället:

Ta tag i den mycket försiktigt så att du inte skadar den, håll den i benen. Dra loss ett hårstrå från ditt huvud. Använd hårstråt till att bakbinda vingarna på myggan. Sätt försiktigt ned myggan på marken så att den är helt oskadd – och låt den GÅ hem, den kommer aldrig mera tillbaka till dig och ryktet går bland myggtjejerna att du är farlig – och därmed blir du inte angripen i framtiden.

Om du inte tror att detta fungerar så titta på Samerna, de är oftast flintskalliga ganska tidigt. Nu vet du orsaken varför de är flintskalliga – och varför de inte har problem med mygg.

Thomas
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg