myggplågan

• Trådstartare anders.ullerstig@smhi.se (anders ullerstig)
  • Start datum

anders.ullerstig@smhi.se (anders ullerstig)

Gäst
Myggplågan kan ju förstöra en vandringsupplevelse.
När på sommaren ska man vandra för att undvika odjuren?
Är det någon skillnad på förhållanden i Jämtlnad/
Härjedalen med t ex Sarek?

Om mygg...

Hej,

det kan vara precis lika mycket mygg i Jämtlandsfjällen som i Sarek. Myggtätheten avtar med höjd så alpina vandringar brukar vara förskonade från de värsta myggplågorna. Om man vandrar sent på säsongen kan man också räkna med att slippa det värsta. Man är dock aldrig helt säker - några dagars värme kan sätta fart på myggen igen.

Myggbettens antal kan dock reduceras effektivt med långärmade kläder och myggmedel. Om man använder dessa hjälpmedel och ändå blir irriterad på mygg har man förmodligen nått den punkt då myggplågan förvandlats till en attitydfråga.

M v H

Johan

alexander.nordstrom@mail.scout.se (Alexander Nords

Gäst
Använd Clarityn

Astmamedecinen Clarityn hjälper mot myggbett. När en mygga sticker utlöser den en algerisk reaktion i kroppen och det kliar.

Clarityn förhindrar inte att myggen sticker (som myggmedel) men lindrar klådan kraftigt samt så försvinner bettet snabbare, dels även för att det inte behövs klias.

Jag har alltid med mig en karta Clarityn efter att för några sommrar sedan läst om medecinens användbarhet mot myggbett i någon av dagstidningarna.

Sedan skall ni alltid även ha med er ett bra myggmedel ex. MyggA eller Djungelolja. En mössa med myggnät (gärna knottsäkert). Så fort ni kommer upp på kalfjället så slipperna ni myggen helt!!

Alexander

harald.nordius@spray.se (Harald Nordius)

Gäst
Välj Norge i stället

I delar av de norska fjällen är myggplågan så gott som obefintlig jämfört med Sverige. Jotunheimen och Skarvheimen t.ex. är bra områden om man vill slippa mygg.

Hälsningar

Harald

bert.bodin@swipnet.se (Bert Bodin)

Gäst
Inga problem, om man väljer rätt tid.

Hej!

Mygg"problemet" undviker man bäst, genom att lägga sin vandring till kalfjäll och från andra veckan i augusti och framåt.

Skall naturligtvis inte påstå att det är myggfritt till 100%, men oftast har det då i Lapplandsfjällen varit en eller flera frostnätter. Jag har, för det mesta, återvänt hem utan att så mycket som skruvat av korken på myggmedelsflaskan, en enda gång.

Sen vill jag kanske inte heller hålla med att höjden har så stor betydelse. 1998 (mot mina principer under månadsskiftet juli-aug) gick jag rakt genom Sarek. Började i Ritsem (Änonjalme) med mygg, gick Sierkavagge med mycket mygg. Kom ner i Routesvagge mot Mikka - inte en mygga i sikte! Gick sedan upp i det "sterila" Pastavagge - massor av mygg. Så man kan aldrig riktigt veta.........

I somras gick jag en kortare tur i Artfjällsområdet (Västerbotten). Lågfjäll, med björkskog och hedar.
Inte en mygga, trots att det även denna gång var de första dagarna i augusti.

Förbered dig för mygg - bli glatt överraskad när Du inte träffar på några.

Med fjällhälsning
Bert

mygg i Norge

Det gäller nog de allra flesta sydnorska områden; undantaget är Femundsmarka.
Trollheimen har också en del mygg, men inte plågsamt mycket.

Nordnorge är som norra Sverige, vet själv från Saltfjellet och Sulitjlemafjellene.
Troms lär vara ett riktigt mygghelvete.

Betr. Sydnorge, t ex Jotunheimen, bör väl påpekas, att rikedomen på betjente hytter
gör att desa områden inte alltid är så intressanta för den som söker lugnet.
Lugnast är helt säkert Dovrefjell, därnäst (det svårare) Tafjordfjella.

Mygg hör till de problem man kan förbereda sig för. Har jag själv betänkligheter
mot Nordnorge eller Sverige handlar det mer om väder, vad och broar,
speciellt trasiga eller bortspolade sådana.

il C.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg