• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Myggplågan över?

Nej, det tror jag inte, men på vår skärgårdsö har det varit nästan noll myggor i år. Sannolikt pga den regnfattiga sommaren. Även förra sommaren var regnfattig och myggplågan försumbar. Kärren är uttorkade och kvällarna myggfria. Inga problem att ha dörrar och fönster öppna utan myggnät. Det tycks ha varit en, eller rent av två besvärliga somrar för myggen. Vad kan vi vänta oss nästa sommar om vädret blir normalt med regn etc? Ligger mygglarverna i bakhåll och övervintrar? Sker någon nyproduktion öht? Eller är de slutligen utrotade? ;-))
 
Utrotade? You wish!
Visst skulle det vara skönt med mindre mygg, men att de helt försvinner ser jag som något som inte lär inträffa. De har nog någon taktik för att klara några kärva år. Vi har ju många olika typer av miljöer i Sverige och långt ifrån alla är regnfattiga, så nog finns det ställen att hålla stammen kvar på.

Jag kan hålla med om att det har varit riktigt trevligt att kunna sitta ute utan att dränka sig i kemikalier.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Det var olidligt på fjället runt midsommar men från mitten på Juli verkar knott och mygg helt ha försvunnit. Inte ett myggbett trots flertal vandringar.
 
Ochlerotatus-släktet, som är de dominerande myggen norröver, har frys- och torkresistenta ägg som håller sin "grobarhet" i flera år. De är de vanliga myggen som utvecklas i vårens smältvattenpölar och som brukar peaka under försommaren (de har bara en generation per år då äggen måste frysas för att kunna utvecklas).

Äggen av de sk översvämningsmyggen Oechlerotatus stictus och några Aedes-arter, of Nedre Dalälven fame, behöver inte konditioneras genom frysning och kan därmed utvecklas i flera generationer under gynnsamma somrar.

Med tanke på äggens överlevnadsförmåga och myggornas förmåga att lägga stora mängder ägg är variationen år från år beroende på väderleksförhållandena så stor att det knappast är meningsfullt att tro att myggen påverkas annat än av många års ändrat klimat.
 
Jag tycker förresten att myggorna för det mesta går an, men svidknotten gör mig halvt sinnessjuk bara när jag tänker på dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2