• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

myggbett?

jahopp...nu är det snart sommar igen och myggorna piper runt tältduken och biter lilla skinkan när man vattnar buskarna...
Jag vill ha tips och råd om hur man gör myggen till vänner istället för fienden. Både på dagsturer i skogen,fiske vid solnedgång och övernattning under stjärnhimlen...
 
Mycket intresserad av ett svar. :) Jag kommer inte överens med myggen alls. De surrar och låter. Flyger in i munnen och sticks. Mitt motto är "En död mygga är en bra mygga" (Samma måtto för getingar)

För att jag ska bli vän med myggen behövs många goda råd. Kanske en kurs i mental myggträning. Eller liknande ;)
 
flikkan; sa:
jahopp...nu är det snart sommar igen och myggorna piper runt tältduken och biter lilla skinkan när man vattnar buskarna...
Jag vill ha tips och råd om hur man gör myggen till vänner istället för fienden. Både på dagsturer i skogen,fiske vid solnedgång och övernattning under stjärnhimlen...

Du vill alltså träffa en myggtämjare :)?

//J
 

avslutad210712

Gäst
Saken är den att myggorna inte alls är dina fiender utan dina vänner. Problemet är alltså inte myggorna utan din (taskiga) inställning mot dem. Sedan jag själv fick upp ögonen för dessa underbara varelser har jag levt i harmoni med dem.
 
avslutad210712; sa:
Saken är den att myggorna inte alls är dina fiender utan dina vänner. Problemet är alltså inte myggorna utan din (taskiga) inställning mot dem. Sedan jag själv fick upp ögonen för dessa underbara varelser har jag levt i harmoni med dem.

I Harmoni?? Hur går det? Det enda de duger till är fågelmat och slå ihjäl. Men det är klart. Finns det ingen annan mat för fåglarna än mygg så fyller de en funktion i eko-kedjan.

Annars mottager jag tips på hur man ska se dessa irriterande, stickande kryp som sina vänner :)
 
Blanda 50/50 ca av djungelolja och bäckolja.
Smörj in blottade hudpartier och ställen med tunna klädskikt.

Försök välja öppna platser, höjder, ställen där vinden får lite fart som vid sjöar och liknande.

Använd rök.
Tänd en eld vid raster och lägg på halvfuktigt granris eller något annat som ger en "fin" rök.
Att låta röken sätta sig i kläderna har jag inbillat mig hjälper med.

Men mitt bästa tips är att uppsöka platser där det alltid är nattfrost :)

Lev väl!
Patrik
 

avslutad210712

Gäst
EmSt; sa:
avslutad210712; sa:
Saken är den att myggorna inte alls är dina fiender utan dina vänner. Problemet är alltså inte myggorna utan din (taskiga) inställning mot dem. Sedan jag själv fick upp ögonen för dessa underbara varelser har jag levt i harmoni med dem.

I Harmoni?? Hur går det? Det enda de duger till är fågelmat och slå ihjäl. Men det är klart. Finns det ingen annan mat för fåglarna än mygg så fyller de en funktion i eko-kedjan.

Annars mottager jag tips på hur man ska se dessa irriterande, stickande kryp som sina vänner :)

Prata med dem, försök förstå varför de gör som de gör, ta dem i hand och sjung en sång tillsammans tex "we shall overcome"
 
Harmoni

Harmoni med myggen har jag bara upplevt enstaka somarkvällar vid kaffeelden när de håller sig på betryggande avstånd men ändå dansar älvdans under risgranarna.

Dock är ju myggen oftast inte så välkomna, och det närmaste jag då kommer "harmoni", är ömsesidig acceptans:

Går till så att man någon av sommarens första dagar och kvällar (ni vet, när man är riktigt svältfödd på barmark) gå ut, välexponerad i all sin prakt, och låta myggen äta sig mätta och belåtna. T ex en fisketur/grillkväll/natt under bar himmel utan myggmedel/annat skydd.

Nå, inte för att myggen verkar minnas tjänsten nästa gång man går ut och för den skull låter dig vara ifred, men för att din tolerans mot myggbett (vet ej om detta är psykiskt eller biokemiskt) ökar markant.

På så vis klarar jag myggen.

Men det verkliga problemet är väl knott?!?!
 
Raskesven; sa:
Det är nog bättre om myggen uppfattar dig som den lede fi, istället för en givmild bäste vän;-)

Här finns två trådar om myggskydd:
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=26413
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=27729

Raskesven

Eftersom en kåta inte är lika hermetisk tillsluten som ett innertält (förutsätter att du inte har innertält i din kåta). Hur är det med mygg i den? De går kanske att röka ut men sen kommer alla marklevande kryp som stackmyror, ormar med mera. Vad har ni för rutiner för att överleva dessa attacker? Eller är det en fråga för Tältkåtaforumet kanske ;) (funderar)

// EmSt