Mycket kläder

Re: Gå i bara kallingar

Norris; sa:
När det var varmt i Sarek sommras gick jag i bara kallingar (och kängor) i flera dagar. Trodde först att ryggan skulle skava på axlarna, men det var inga problem. Rekommenderas!

// Fredrik

Nu börjar vi närma oss den nakna sanningen, UL-fantasternas himmelsrike!

Droppa kallingarna och kom med i gänget!

;-)

/ G

Re: Re: Gå i bara kallingar

tigertamjaren; sa:
Norris; sa:
När det var varmt i Sarek sommras gick jag i bara kallingar (och kängor) i flera dagar. Trodde först att ryggan skulle skava på axlarna, men det var inga problem. Rekommenderas!

// Fredrik

;-)

/ G

Det löser ju problemet med var man ska hänga kameraväskan oxå;-)
"Sorry" *L*

Re: Re: Re: Gå i bara kallingar

gundj; sa:
tigertamjaren; sa:
Norris; sa:

// Fredrik

;-)

/ G

Det löser ju problemet med var man ska hänga kameraväskan oxå;-)
"Sorry" *L*

Jobbig bara om man har en tung systemkamera!

Jag tror att de varma kläderna kommer av oerfarenhet.
Alla kan inte omedelbart förstå att det är smart att bara ha på sig en underställströja när det är 7 grader varmt. Man är van att "klä på sig" när man skall gå utomhus därhemma, och man är van att svettas när man rör sig lite snabbare. Ibland ser man ju människor som är ute och joggar med en extratröja runt höften, som om "hoppsan, vad varmt det blev när jag sprang - jag tar av mig tröjan".

"Vi som är så jävla bra själv" får väl föregå med gott exempel.
I våras var jag ute och vandrade med min flickvän. Det var kanske 7 grader varmt och jag slängde av mig alla kläder utom en underställströja innan vi skulle börja gå, och uppmanade henne att göra likadant.
Hon tittade på mig (hon är friluftsnybörjare) och sade "Nej, jag tycker att det är lite kallt. Jag ska nog behålla jackan och tröjan på".
Ödmjuk som jag är sade jag "Du kommer att bli varm om en kvart, och då tycker du att jag är jobbig som säger 'Vad var det jag sa'".

Hon behöll kläderna på och en kvart senare stoppade hon ner jacka och tröja med en blick som sade "Säger du nåt får du spö".

Så man måste få uppleva det själv PLUS att någon säger åt en att klä av sig innan man börjar gå. Då funkar det.

dojjan77; sa:
det viktigaste är att man inte fryser och inte vad andra tycker.

Där vill jag nog tillägga att det är minst lika viktigt att man inte blir så varm att man blöter ner sina kläder med svett.

Att man kanske har skalplagg på sig mot myggen kan jag förstå, men om man svettas och har mer kläder på sig än bara skalplagg så har man för mycket kläder på sig.

Många har dock svårt att inse hur mycket varmare man blir när man rör på sig. Jag gör själv misstaget ibland nu på sommaren när jag går till och från pendeln. Jag tycker det är kyligt när jag kommer ut i min kortärmade skjorta så jag sätter på mig fleece-tröjan, men innan jag kommit fram så har jag hunnit bli så svettig att jag måste ta av mig den (och då fryser jag om ryggen på grund av att bomullsskjortan är blöt).

En bra tumregel är: När du börjar gå så ta av dig så mycket kläder att du tycker det är för kallt. Tycker du fortfarande att det är för kallt efter 10 minuters promenad kan du ta på lite mer kläder.

En anledning till att folk går i för mycket kläder är antagligen att de tycker det är jobbigt att stanna och ta av sig dem, och de resonerar väl som så att de hellre svettas än fryser, för svettas man kan man alltid dricka lite extra vatten för att kompensera.

Många här verkar tycka att "varm" är idealet för personlig komfort. Själv föredrar jag "sval", vare sig går, sitter eller sover. (Särskilt när jag sover)

Kroppen bränner mycket energi på att kyla ner när det är för varmt, och man förlorar ju dessutom vätska, salter och annat.

/Jarl

Nordesjo; sa:
Ödmjuk som jag är sade jag "Du kommer att bli varm om en kvart, och då tycker du att jag är jobbig som säger 'Vad var det jag sa'".

Hon behöll kläderna på och en kvart senare stoppade hon ner jacka och tröja med en blick som sade "Säger du nåt får du spö".

Så man måste få uppleva det själv PLUS att någon säger åt en att klä av sig innan man börjar gå. Då funkar det.

En fördel med det militära till skillnad från flickvännen är att där funkar enkla order.. Minus 20 och Kaptenen säger skidmarsch i skjorta, då e det bara att ta av sig och börja skida.. Så nästa gång din flickvän inte lyder en direkt order så hota henne med att du gömmer batterierna till stafettpinnen eller något liknande!!

(hoppas att hon inte gör verklighet av sitt hot och ger dig spö)

;)

Nordesjo; sa:
Jag tror att de varma kläderna kommer av oerfarenhet.
Alla kan inte omedelbart förstå att det är smart att bara ha på sig en underställströja när det är 7 grader varmt. Man är van att "klä på sig" när man skall gå utomhus därhemma, och man är van att svettas när man rör sig lite snabbare. Ibland ser man ju människor som är ute och joggar med en extratröja runt höften, som om "hoppsan, vad varmt det blev när jag sprang - jag tar av mig tröjan".

"Vi som är så jävla bra själv" får väl föregå med gott exempel.
I våras var jag ute och vandrade med min flickvän. Det var kanske 7 grader varmt och jag slängde av mig alla kläder utom en underställströja innan vi skulle börja gå, och uppmanade henne att göra likadant.
Hon tittade på mig (hon är friluftsnybörjare) och sade "Nej, jag tycker att det är lite kallt. Jag ska nog behålla jackan och tröjan på".

Jag måste nog hålla med. Var ute och åkte skridskor med ett gäng och det är ju som de flesta vet ganska ansträngande och man blir snabbt mycket varm i medvinden och solen, vilket en kille åxå blev. Orsaken var dock inte bara ansträngning; när han började ta av sej kläderna undrade vi när de skulle ta slut. Det var superunderställ, t-tröja, långärmad tröja, fleece-jacka, tjock stickad tröja och gore-tex-ställ. När han dessutom fått av sej allting dök han ner i en vak för att bli ordentligt sval. Många fågelholkar den dagen.

De som vet allt vs. De som inte vet nâgonting

johankse; sa:
Så framledes kommer du nog att få sen än fler med baslager, mellanlager, värmelager och skallager året om, oavsett aktivitet! Som min gode vän författaren brukar säga "Gott huvud delas bara ut i undantagsfall".

God tur

Johan K

Kanske man kunde fà en speciell logo hos de olika profilerna hár pà Utsidan sà att man vet vilka medelemmar som har ett Gott huvud och vilka som inte inte har det? Enligt den författande vánnen till JKP bör de ju bara utgöra ett fàtal, varför det vore hemskt bra om man kunde identifiera dessa , sà att man enbart tar ràd fràn dem och inte frân "De andra".

[syrligen]

Mats

kanske individuellt som allt annat?

Eller kan det vara så att folk ofta klär sig efter diverse
föreställningar om villkoren istället för att verkligen känna efter.

Just nu springer jag inte, p g a en förkalkning, men
när jag gör det så har jag shorts om det är minst 8 grader
varmt, helt enkelt därför att det är bekvämast
och därför att benen arbetar sig varma.
Det spelar då ingen roll om det är i juli månad eller
i december. Men i det senare fallet,
och endast då, kan jag möta
andra löpare i träningsoverall, handskar och luva
över öronen, vilket betyder att många av dem
klär sig efter kalendern istället för vädret.

Det kan vara likadant med fjällen. Man utgår från att
det är kyligare och blötare än hemma och rättar
klädseln därefter.

Sen är det förstås individuellt med var och hur man fryser.
Jag är desto mer frusen om överkroppen och har alltid
långärmad skjorta och t-shirt under den, Samtidigt vet jag många
som klär av sig på överkroppen endast (och speciellt
de som av estetiska skäl borde låta bli!) när det är lite sol.

Fast å andra sidan har jag långärmat även i Sydalperna och Pyreneerna, men givetvis då av helt andra skäl.

il C.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
loljonas Tälttur fjäll med mycket kort gångsträcka Fjällvandring 12
C.O Vandring, hur mycket vätska? Fjällvandring 3
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
NaturBoel Mycket folk längs Jämtlandstriangeln i september? Fjällvandring 12
patrikiden Hur mycket T-röd skall man ta med sig för en vecka? Fjällvandring 24
Caminista Hur mycket folk i Jämtlandsfjällen i september? Fjällvandring 6
otterhall Fin vandring utan mycket folk :) Fjällvandring 27
Picea Hur vet ni hur mycket det blåser? Fjällvandring 8
ique Hur mycket är mycket folk? Fjällvandring 6
emailkia Hur mycket vatten för en vandringsdag? Fjällvandring 5
Tomis För mycket snö? Abisko vid midsommar Fjällvandring 6
maskrosfjun hur mycket bränsle? Fjällvandring 7
sts Abisko runt midsommar, mycket snö? Fjällvandring 6
mathiasggg Hur mycket utrustning? Fjällvandring 14
Georgwww Hur mycket vikt? Fjällvandring 2
2-stroke För mycket frystorkat? Fjällvandring 8
brigas mycket snö i fjällen Fjällvandring 9
Anderljung Hur mycket t-röd går åt per person per vecka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 För mycket folk i Jotunheimen? Fjällvandring 1
Mycket vacker utsikt Fjällvandring 6
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
flite Komprimera dunsäck, hur mycket och länge? Fjällvandring 4
Northstar Hur mycket flytande bränsle Fjällvandring 3
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
steffcarro Mycket bra tält! Fjällvandring 0
Hur mycket snö är det i Sarek nu? Fjällvandring 1
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
Stromberg_emil Vax till kläder Fjällvandring 11
Hästenhäst Kläder för vandring på Island i juni Fjällvandring 3
benny Förvaring av "civila" kläder Fjällvandring 2
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
Helena B Första vandringen, tips på kläder när det är varmt. Fjällvandring 41
Puttri Kläder till fjällen? Fjällvandring 2
Gasten Kläder Fjällvandring 4
pirx kläder i sovsäcken? Fjällvandring 12
skuggarvet ITAB kläder. Fjällvandring 4
larvik line Fråga om kläder skallplag Fjällvandring 1
nickeB Tvätta kläder i fjällen Fjällvandring 14
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20
markthenils Haglöfs kläder Fjällvandring 10

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg