Muurikka stekhäll

Är det någon som har erfarenhet av att använda stekhäll ute i skogen? Jag funderar på att köpa en stekhäll att ta med på våra skogsutflykter. Eftersom vi har småbarn blir turerna relativt korta, max 6 km, så vikten är inte det viktigaste just nu. Jag har dock några funderingar och skulle uppskatta input från er:

1. Storlek: Jag väljer mellan en 38 cm och en 48 cm modell, med en vikt på ca 3,5 kg respektive 5 kg. Jag lutar åt den större varianten för att få mer utrymme att laga mat på.

2. Ben: Ska jag välja de gamla benen som skruvas fast under hällen eller de nya, som Muurikka nyligen lanserat, där benen fästs i handtagen? Eller kanske båda för att ha flexibilitet?

Tack på förhand för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av!

Har bara bra erfarenheter, kul att laga mat på stekhäll. Vår är 48 tror jag.
Skruvade ben, enkelt och fail safe så länge du inte tappar bort ett ben, men då kan du köpa vagnsbult istället.

Ett lättare alternativ är Dalum stekhällar, säljs bla på Naturkompaniet. Funkar också bra, har provat.

//Per

Tycker det är bra med en upphöjd kant runt, som en stekpanna. Då kan man röra runt osv utan att grejjorna lämnar pannan och hamnar på marken....

Jag har haft en 48 cm (dubbelkollade efter att jag såg din fråga) Muurikka i ~10 år. Köpte den när mina barn var mindre. Har haft mycket nytta och nöje av den! Som mest har jag lagat mat åt cirka 10 personer på den. Typ tacos, hamburgare eller liknande. Men jag har även testat att göra pizza och mer avanzerade grejer. Det enda som har blivit lite slitet är förpackningspåsen som man bär den i. Som längst har jag nog gått 5-10 km med den.

Ps. En rolig detalj som jag upptäckte när jag dubbelkollade storleken i orderbekräftelsen var att jag köpte den med ett ta 3 för 2-erbjudande. Fick ett Optimus Crux Weekend HE Cook System, en Muurikka 48 cm och en Primus Micron lantern för 1540 kr. En rätt najs deal ändå! Ds.

Ute fungerar valfritt gjutjärnskastrull, IKEAs Wook har jag mycket goda erfarenheter av. Våga tänk utanför boxen.

go tur

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg