Muurikarecept

Morning!

Sitter här på kontoret och drömmer mig ut i skogarna. Fick en Muurikahäll i julklapp och måste givetvis användas så snart tillfälle ges.

Vad har ni för favoritrecept? Hur brukar ni använda Muurikan?

Inleder med ett tips från min sida: Wooka önskade grönsaker och kycklingfilé i bitar. Häll på en burk cocosmjölk och låt den koka lite. Smaksätt med soya, sambal olek. Fyll ett pitabröd och smaska i dig!

Mmmmm, låter som en riktigt smaskig maträtt. Tror jag ska ta och prova den nån gång....

En variant är att ta mycket frukt (äpple, kiwi, jordgubbar...) och fräsa upp i hällen lite snabbt. Tillsätt sedan lite riven choklad eller "efter 8" till, fräs upp och servera omgående. En mycket god efterrätt.

Pitabrödet gör du såklart på hällen. Halvbakta från affären borde funka bra om man vill göra det enkelt. Testade halvbakta franskbröd på grillen i sommras istället för korvbröd. En hit!

Tips

Woka/ stek bitar av älgkött eller renkött. Krydda efter eget smak och tycke.
Till detta har du grönsallad(hackad) och Pitabröd som du skär upp så att du kan lägga ner köttet och grönsalladen i den. Ner med köttet och sedan salladen och förhoppningsvis har du någon kallsås med dig.
Tex: Cream Fraish med kryddor och vitlök.

//Smaklig spis

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg