Multisportskor...

Jag ligger i startgroparna ;) för att köpa mig ett par skor för multisport/terränglöpning och undrar vad man skall satsa/tänka på?

Lätta?
Mjuka?
Styva?
GoreTex?
Tunna?
Dubbade?

Jag har bl.a. tittat på Garmont Nagevi, men funderar lite kring att de är så styva och är odämpade. Men om man inte skall springa asfalt i dem (vilket jag inte skall) så kanske det är bra med odämpade och styvare skor?

Salomon raid pro

Jag kör med Salomons Raidproof (eller så heter den X A tillhör X adventure-serien). Den är nog en av de vanligaste skorna för Multisport, många använder den.

Kolla in Sarvas

De används av Team Nokia som är hyffsat duktiga på multisport... ;-)

Folk som jag träffat på BAMM har talat väldigt väl om dem när det gäller terränglöpning.¨

Peppe

VJ Sarva

Jag har ett par VJ Sarva som bla. använts i ÅEC samt F.E.M. med gott resultat! De har dämpning tsf. orieenteringsskor men tar inte upp lika mycket väta som vanliga gympaskor. De är stabila och har dubbar för fäste även på slippriga rötter o dyl. Har även ett par Salomon Raid-någonting men de känns mer som trekkingskor. Upplever Sarvan som en mer funktionell och tränings/tävlingsinriktad sko. Testa den iaf.!

Sarvans vara eller inte vara...

Själv har jag ägt ett par Vj Sarva som jag använt som terränglöpning och i ett Bergsmarathon. Tyvärr tycker jag att hållbarheten är mycket dålig på skorna samt att vikten är något hög. Vet du med att du enbart skall springa i skogen (utanför stigar..) och i fjällterräng skall du nog satsa på ett par renodlade OL-skor. Jag har prövat att springa med OL-skor under 2 dagars bergsmarathon med gott resultat.

Så vad skulle då kunna vara alternativet? Icebug skall enligt utsago släppa en Ny sko till våren. Denna sko fick jag prova i höstas (ej sprungit bara provat) och jag tycker att den verkar ett snäpp bättre än Sarvan. Kanske värd att väntas på? Och skall du inte springa på hällar utan mestadels på mjukt underlag kan det vara en ide att titta på skor utan ståldubb. Bland dessa finns det en mängd med olika märken och modeller att välja på.

När jag sprang KIMM 1992

så körde jag med mina gamla orienteringsskor. Min erfarenhet var att det blir mycket slitage av vristen när man springer i lite kraftigare terräng på skrå, så ett par stabila skor i "sidled" skulle jag ju rekommendera. Eller en rejält tejpad fot :)

bättre nu

Det är en oerhörd skillnad i slitstyrka mellan de första sarvorna som kom för några år sedan och dagens upplaga. Som jag fattat det hade VJ stora problem med limningen av sulan till en början.
Jag tycker att sarvorna håller nog så bra som en vanlig ol-sko. Om man är van att springa i ol-skor är de att föredra på tävlingar som BAMM el. FEM men vid träning och för mindre vana fötter/knän tycker jag att sarvorna är ett mycket bra val!

OL-skor är stabilare

än vanliga skor i terrängen.
hakan_l_borg; sa:
Min erfarenhet var att det blir mycket slitage av vristen när man springer i lite kraftigare terräng på skrå, så ett par stabila skor i "sidled" skulle jag ju rekommendera. Eller en rejält tejpad fot :)
Problemet med dämpade skor vid löpning på ojämnt underlag och då man springer mycket på skrå är att den uppbyggda och breda sulan ger stora påfrestningar på vrister och knän. På mjuka underlag som man möter på bergsmarton etc är ju dessutom dämpningen helt onödig.
Jag skulle därför rekomendera OL-skor om det är löpning i terrängen eller på stig som är användningsområdet, de ger både bättre fäste, bättre stabilitet, och är ju dessutom lätta och slitstarka.

Re: OL-skor är stabilare

loon; sa:
Problemet med dämpade skor vid löpning på ojämnt underlag och då man springer mycket på skrå är att den uppbyggda och breda sulan ger stora påfrestningar på vrister och knän. På mjuka underlag som man möter på bergsmarton etc är ju dessutom dämpningen helt onödig.

Problemet vid bergsmaraton är inte det mjuka underlaget, det är att man ofta springer långa sträckor utmed bergssidor, i värsta fall är banan lagd så att man alltid har fallet åt antingen det ena eller andra hållet. Det innebär att fötterna hela tiden måste parera lutningen, vilket i alla fall jag tycker är jäkligt jobbigt efter 3-4 timmar eller mer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Multisportskor? Multisport 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg