Multirengöring!

En massa letande har yagit migtill vad jag tror är vägs ände. Diskmedel, Tvättmedel och tvål i ett...och utan et hutlöst pris. en mer lämplig flaska att ha det i tillkommer ju när man ska ha me det på vandringen, hotelshampoflaskor brukar vara lagom storlek.

gul_sapa.jpg

Eller...

gul_gron_gel.jpg

Hittils har jag inte hittat nått bättre...

Vad har du för krav på detergenterna? Jag har både diskat och skurat golv med hårschampo, samt tvättat mig med diskmedel resp. såpa!

Det två viktiga funktionerna är självfallet tvättning och tvagning, diskning görs oftast helt utan medel, bara vid grov diskning behövs medel.
Detta är det bästa för de två förstnämnda (har faktiskt det som vardagstvål i duschen) av de jag testat och det är miljövänligt, specillt då det är drygt.

En hård överfettad tvål är jättebra. Kallas även glycerintvål tror jag. Köper man den utan parfym duger den till nästan allt, även disk. Typ, Barnängens barntvål.
Jag använder en överfettad tvål med Aloe Vera till det mesta. Dock inte till disk. Funkar lika bra som raktvål som schampo, exempelvis.

Men jag gissar att såpa är bättre till att rengöra golv och ugnar:)

Hur som helst, slutklämmen är att såpa och 'riktig tvål' ofta är minst lika bra som mer moderna alternativ.

Fördelen med såpa är att den är antibakteriell.

Man kan sanera kängor som blivit stinkbomber,tvätta sig själv,kläder och diska.

Den antibakteriella effekten kan te.x studeras genom att smörja in fötterna med såpa när man inte har möjlighet att doppa ffötterna och tvätta dom vanligt.

Så gentemot ett normalt tvättmedel är den bättre , det är inte lika viktigt att hinna torka och behöver inte ens få det 100% fritt från smuts - då mikroorganismer dör ändå.

Schysst! Det måste jag prova. Hittills har jag kört med Almgrens Tvättvål, men den går ju inte att få över på flaska så enkelt... Supertvål annars, torkar inte ut huden heller och helt oparfyrmerad.

Senast ändrad:
Galltvål?

Är inte galltvål sånt där som brukar rek:as på utsidan.se? Har fått intrycket av andra att den är grymt effektiv även mot t ex fisklukt o.likn. Borde vara miljövänlig också.

Du glömde ett användningsområde för tvålen: funkar även som tandkräm... sårtvätt, nämnde du det?

Är inte galltvål sånt där som brukar rek:as på utsidan.se? Har fått intrycket av andra att den är grymt effektiv även mot t ex fisklukt o.likn. Borde vara miljövänlig också.

Du glömde ett användningsområde för tvålen: funkar även som tandkräm... sårtvätt, nämnde du det?

Tandkräm.. så vågad har jag inte varit. Men om man får ta ett (sockerfritt) tuggummi efter så... :)

Hård tvål är bra som medel men deet dras med en stoooor nackdel; det är hårt!
Jag har fastnat för flytande då det är så mycket smidigare, visst lite tyngre men det kan jag stå ut med då det diffar några få gram även på långa turer.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg