Multifunktion

Hur e det med funktionstänkandet i skogen? Själv så har jag det sista börjat revidera hela min utrustning av både lättvikt och överlevnadsfunktion..

Jag håller bland annat på att leta efter en optimal jacka (se tråden: Jacka med hår på bröstet).. Jag är så innerligt trött på kläder som inte tål gnistor, det har blivit otroligt kostsamt de senaste åren. Fleecejackorna blir arbetskläder till förmån för ylle, självuppsugningsmadrassen skall bytas mot en gnisttålig ej uppsugande variant..

Kan man ha en gaffel som kan fungera som juster eller andra lösningar?!

Detta projekt har visat sig att vara lite svårare än jag trott.. Jag hoppas att vi kan hjälpas åt med fiffiga multifunktionsprylar/kläder.. Jag vet att Rasken och Nermander är pryltokiga och fiffiga som fåå.. Hur e det med oss andra?

Yxan

Yxan.

Om den nu får vara med det vet jag ju inte, det är ju ingen lättviktare direkt.
Men jag kan tips om en lite yxa jag köpte på Överskottsbolaget, väger inte mer än en vanlig Svenssonhammare, är i princip utformad som en hammare. Stål rakt igenom med gummilegerad "hammar"skaft.
Så det är ju ingen större risk att knäcka skaftet vilket gör den kalas att hamra med.
Kanske inte klassas som multiverktyg men bra och lätt är den.

Det är svårt med multifunktionsprylar, många gånger tenderar de ju att inte bli bra på nånting.

Många använder sina tältpinnar som del av köket (t.ex. tre tältpinnar nerkörda i marken som stöd att ställa grytan på) men sånt innebär ju att man inte kan laga mat med tältet uppe.

Jag har ganska få multifunktionsgrejer, vandringsstaven som fungerar som tältstång är en. Jag har faktiskt funderat på att använda skenorna i ryggsäcken istället men de är av bambu och funkar nog dåligt att skarva. Har man alu-skenor (raka sådana) funkar det ju att skarva med två hål i varje och ett par skruvar med vingmutter.

Gräva dassgrop med tältpinne kan man ju göra, fast jag tycker min spade blev så fin...:) (Fast på helg-trippar lämnar jag spaden hemma.)

På klädfronten finns det en del man kan göra. En bandana (blir väl snusnäsduk på svenska?) kan man ju ha som handduk, solskydd, förband, halsduk etc. Problemet är ju att det kan vara svårt att kombinera... det går ju inte att ha den som solskydd samtidigt som man har den som förband så har man gjort illa sig blir man utan solskydd....

Om man har en halsduk som är sydd som en lång tub så går det att använda den både som mössa och halsduk. Men oftast vill man ju ha både mössa och halsduk på sig samtidigt...

Det är väl det som gör att det inte blir så många multifunktionsgrejer, man behöver oftast använda flera av funktionerna samtidigt och det skiter sig lätt om de sitter i samma föremål. Att använda vandringsstav och delar av ryggan till lägret tror jag är det som lönar sig mest (om man nu inte ska gå dagsturer.... jobbigt att behöva riva tältet för att få med sig vandringsstaven på dagsturen).

Handduk!

En handduk är det mest multifunktionspolyvalentflexibla föremål som finns. Man kan "svepa den om sig när man reser över Jaglan Betas kalla månar", "ha den under sig när man ligger i marmorsanden på Satrianus V:s soldränkta stränder", använda den som skydd mot det starka stjärnljuset på Kakrafoon, "använda den som segel på en liten flotte" och framför allt kan den "skydda mot en blick från den Dreglande Dårfinken på Traal".

Allt står att läsa i Douglas Adams "Liftaren guide till galaxen"...
[Ändrat av johal 2004-03-19 kl 14:04]

Min osthyvel ligger rätt bra till kom jag på. Smörkniv, osthyvel, stekspade funkar den som utan vidare. Den går att använda till att skära annan mat också eftersom det är en "egg" på sidorna (eggen är antagligen avsedd för dessertostar och liknande).

Raggsockorna som extravantar finns ju också med där på ett hörn.

Kaliumpermanganat finns det väl en gammal tråd om?:)

Finsprit brukar ju också dyka upp i diskussionerna, sårtvätt, bränsle, nubbe.

Pocketbok: Läsning, dasspapper, eldstartare...

Sen får vi väl inte glömma kniven... den kan ju användas till en hel del (skruvmejsel, konservöppnare, signalspegel (om man putsar bladet:), tidsfördriv (kasta kniv på en gammal stubbe, eller rista luffarschack på densamma?), potensförlängare (om den kostar över 1000 spänn?:), taggtrådsklippare (om det är en rysk bajonett i alla fall).

Och så Hillebergtältet, det ger ju vitare tänder, renare hy, eliminerar mjäll, brygger kafe, botar cancer och... eh, nähä, ok, förlåt då, jag spårade kanske ur pyttelite?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg