Jag har erfarenhet från flera olika multibränslekök. Mest av XGK och Primus Omnifuel (utveckling av multifuel(?)).
Inget av de omnifuel jag använt har övertygat mig. Läcker i packningar och går dåligt utan anledning, både på bensin och fotogen. Inte pålitliga, speciellt inte om man är lite vårdslös med dem, jag har använt dem på både sommar och vinter. Inget jag skulle köpa för egna pengar. En lite brasklapp om de förbättrat, kan finnas nyare varianter, de jag använt är nog tre-fyra år.
Jag har två XGK som är 8 år gamla, jag kan bara uttala mig om den gamla modellen. Det jag använt mest har ungefär 150 dagar under både vinter och sommar i tjänst. Det ser ut som det blivit överkört av något stort och tungt, bottenplattan har jag fått popnita fast igen. Någon gång har det gått lite sämre men då har jag bara tagit isär det och satt ihop det igen och vips så fungerar det igen. Många små idiotsäkra lösningar. Jag har alltid med mig en reservdelssats (mkt liten plastpåse) utifall att. Fungerar i ur och skur! Brorsan har lånat det och smält bly med, då har det stått igång i upp till tre timmar - inga konsigheter. Skaknålen gör det lätt att under gång bara skaka till på köket så är det rensat - smart!
Till XGK´s nackdel är att det är svårt att finlira med effekten, fullt ös eller död - bara att välja. Skulle jag välja mellan de två är det MSR som gäller.
Lycka till