Mulitverktyg

Multiverktyg???

är nu inköps tankar som sann prylnisse på ett Multiverktyg. mina ögon har fastnat på Leathermans juice XE6 och undrar ifall värst är bäst? det kanske finns nån annan model från något annat märke som är bättre...
MVH jocke

Det bästa multiverktyget är ett bra multitång + en riktig kniv

I mitt fall ett Buck tool och en S1:a

Letherman Wave!

Glöm Juice verktygen. De är gjorda för att grabbarna i kostym skall ha nått att flasha med och känna sig "redo"!!!
Letherman Wave är tillräckligt kraftig för att hålla för att användas till tuffa jobb utan att vara för tung! Den är dessutom väldig säker med sina låsbara blad.

Re: Multiverktyg???

Extream Adventurer; sa:
det kanske finns nån annan model från något annat märke som är bättre...
MVH jocke

Jag har en Gerber (minns inte modellnamnet), i jämförelse med andra multiverktyg jag använt ser jag tre fördelar;
1. Gerber har en bättre sax än de övriga vilket kan vara bra ibland.
2. Den har möjlighet att byta blad i sågen (vanliga sticksågsblad) så man har alltid möjlighet att såga både trä och metall.
3. Bitssatsen som följer med är riktigt bra.

Sen finns det säkert avvikande åsikter därute men efter mycket funderande valde jag Gerber och står fast vid det.

/M

Victorinox Swisstool

Jag har en Victorinox Swisstool som jag är nöjd med.

01_3_0323.jpg

Har det som behövs, och sen ska jag skaffa en S1:a

Vr1030fa.gif

så klarar man sig till 99% av fallen.

//Linus

smaken är som baken

när det gäller tänger, generellt får man väl säga att alla tänger av högre pris har bra kvalité. Vill du ha utväxling i tången så välj en sog. Gerber har modeller som enkelt fälls ut med en hand. Hur mycket verktyg är du ute efter, och hur mycket vill du bära på/ betala? Om man inte har nått emot att betala och bära så är ju Gerbers värsting http://www.gerberblades.com/gerberlegendaryblades.html?8239 trevlig, med utbytbara skär i tången. Hos gerbers tänger så är det lätt att få bort verktygen vid ev rengöring/ byte, bara att lossa på två insexxskruvar. Jag har haft min gerber i fem år nu och jag är nöjd. Mer spec på gerber hittar du på http://www.gerberblades.com/ , jag tror att gerber är billigast på klasse olsson här i sverige. Den viktigaste faktorn när jag valde tång var att den skulle ha bekväma handtag, vilket inte alla märken har, det beror på hur man viker ut tången om handtagen är rundade eller inte. det spelar stor roll när man skall ta i ordentligt.
[Ändrat av Nyman 2003-06-01 kl 20:48]

Re: smaken är som baken

Nyman; sa:
... Den viktigaste faktorn när jag valde tång var att den skulle ha bekväma handtag, vilket inte alla märken har, det beror på hur man viker ut tången om handtagen är rundade eller inte. det spelar stor roll när man skall ta i ordentligt.
[Ändrat av Nyman 2003-06-01 kl 20:48]
Håller med. Bekväma, rundade handtag är ett viktigt kriterium. Jag vill lägga till låsbara verktyg. Har en Leatherman PST II, vilken har utmärkt sax, fil, tång, kniv... Men de skarpa kanterna på handtaget och att verktygen inte går att låsa är ett stort minus. Idag hade jag köpt en Wave eller motsvarande.

Jag kör med en Gerber 400 när jag fiskar (enhandsmanövrerad, bra sax) och en Leatherman Supertool för annat mek och brytande.

Har den gamla modellen av Supertoolet och de skarpa kanterna kan vara jobbiga om man behöver klämma åt ordentligt, vet inte hur de nya modellerna är.
På Gerbern gillar jag inte plastbitarna som låser verktygen, det känns som att de skall knäckas när man klämmer åt. Leatherman'en är också helt stabil och ger ett redigare intryck, dock på bekostnad av manöverbarhet. Gerbern känns lite sladdrig men verktygen är lätta att få fram och hantera.

Jag använder båda mina verktyg ofta och är nöjd med hur de kompletterar varandra. Jag tycker dock man skall vara uppmärksam på vilka behov man har och kanske inte bara titta på det verktyg som har "allt". Brukar sluta med att man kånkar runt på en tung klump där vissa verktyg aldrig används. Och glöm för allt i världen inte att vårda verktyget, speciellt efter fiske eller andra aktiviteter där saltvatten är involverat.

Mvh
/ Fenris

Leatherman!!

leatherman tycker iaf jag är outstanding.. man kan göra allt! jag har en av modellen wave som har bla rundade handtag och låsbara verktyg. dels håller den för det mesta och kniven fungerar riktigt bra och går både att tälja med (vilket inte kan sägas om en del andra multiverktyg..) och använda till mindre saker..
en mycket bra kniv till ett ganska högt pris, men det finns ju folk som köper Fällkniven så..

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg