Mulhacen?

OK, Keb verkar kanske lite jobbigt att börja med mitt i vintern men nu sneglar jag på Mulhacen i Spanien. Nån som vet om det finns nån litteratur om berget eller om det går att trava upp till toppen mitt i vintern utan allt för stora kunskaper? All info av intresse. /Gustav

Svårigheten..

Var på väg till Mulhacen, men det blev Pico Del Veleta istället. Hittade guidebok och karta, dock. Research bestod i google.
Enligt guiden: Trevelez (by) - Siete Lagunas (dal) - Mulhacen (topp) - La Azcaba (topp) och tillbaka : 9-10 timmar, difficulty high.
Om du har lite tid kan du ju försöka beställa guide+karta (jag köpte dem på plats, så jag vet inte om det går)
"Map and Tourist Guide * Sierra Nevada * 1503"
Utgivare verkar vara:
"Editorial Alpina
Geograf Salvador Llobet
Edicions Cartografiques, SL

Apdo. Correos no 3
08400 Granollers
Tel: 938 795 083
Fax: 938 792 867"

Osäker på vad som är firmanamn och vad som är kartograf, min spanska är knackig. Kanske nån spansktalande här som kan förtydliga? Guiden och kartan är bra kvalisort, i alla fall.

Området däruppe är vansinnigt vackert, trots att vi var i det mer bebyggda och befolkade området vid Veleta. Kan varmt rekommenderas även om det inte blir Mulhacen.
Go tur!

Bör kanske tilläggas..

..att det är en vandringstopp det rör sig om. På vintern lär det kanske vara skidbestigning (skidturer finns också beskrivna i guiden), men därom vet jag inte ett smack, jag är ingen skidbestigare. Ingenstans nämns något om någon klättring, dock, så rack och rep kan du nog lämna hemma.
/Erik
P.S. den märkliga rubriken i mitt föregående inlägg beror på att jag skrev inlägget annorlunda först, men ändrade det när det blev ohemult långt. Glömde ändra rubriken, bara. Och nu håller jag visst på att bli långrandig igen. Beklagar :)
D.S.

Sierra Nevada är ju mest bekant som slalom-skid-ort, och trekkingen bestâr mest i upp och nedstigningar till och frân Mulhacén (spanska fastlandets högsta topp) fràn diverse olika start-punkter (Spanien högsta, Teide, ligger pà Kanarieöarna). Till Spaniens tredje högsta topp, la Veleta, som ocksà ligger i Sierra Nevada, kunde man âka lift en bra bit upp och sedan utan problem göra topp-bestigningen nástan i promenad-tempo. Dock lite jobbigt med den tunna luften. Vid klara dagar dock en strâlande utsikt; ganska kul känsla att stà i snö och blâst och se över till Nordafrikas kust.

Ett mycket vackert omràde är Sierra Nevadas Sydsida, Alpujarras, dár bl.a Spaniens högts belágna by Trevelez (god lufttorkad skinka!) ligger, samt även hälso-vattenmetropolen Lanjarón. Det var hit de kristnade morerna flyttade efter att den siste Morer-kungen i Spanien, Boabdilla, kamplöst givit upp det välbefásta Granada till "De Katolska Kungarna" Ferdinand och Isabella, och Spaniens enande blivit ett faktum. Pà vägen frân Granada till Alpujarras ligger bergspasset El Suspiro del Moro (Morens suck), dár Boabdilla enligt legenden vänt sig om för att för sista gângen se Granada, och dárvit uppgivit en ljudlig snyftning. hans hârda moder lär dárvid ha yttrat; "Grât du som en kvinna det du inte försvarat som en man!".

En fördel i Alpujarra/Sierra Nevada, eller i Spanien i allmänhet, är ju att man nástan alltid kan sóka sig till nâgon by fór övernattning pà billigt hostal eller god mat om man tröttnar pà tält och torrfoder.

För ruttförslag se dessa tvenne lánkar:

http://www.nevasport.com/sierranevada/

http://www.terra.es/personal7/dieguitopozo/home.htm

Ett väldigt aktivt forum, helt inriktat pà Sierra Nevada, hittar man här:

http://www.nevasport.com/phorum/list.php?f=10

Mvh, Mats

Och när man ändå är i trakterna och har fastnat i Malindos historiska resa så får man inte missa att ta en sväng till Santa Fé som ligger på vägen mot Granadas flygplats.
Det var där som Christobal Colón (Cristofer Columbus)
fick sina pengar av Isabel för att bygga fartygen inför Indien-resan. Hur det gick vet vi ju :)

Beträffande Pico Veleta så finns byn Sol y Nieve på vägen upp. Det är en utpräglad skidort men en del hotell är öppna även under lågsäsongen.

latt vandring

Jag var i Granada over jul for tva ar sedan, och vi
korde bil upp till sista parkeringen pa Mulhacen,
och sedan tog en latt vandring i kanske 2 timmar
pa grus vag som slingra sig uppat. Alternativt kan man
ga rakt up och korsa vagen regelbundet. Nar grusvagen tar slut ar det kanske 1 timme till toppen, fast jag
var tvungen att vande strax under toppen pga gnallig sallskap. Sno fanns fran grusvagens anda uppat, men det var bra neve som var latt at ga pa i vanliga kangor.
Jag vet inte om det var bra eller daligt med sno
detta ar, men da var det latt vandring, och knappt vart
att slappa upp skidorna for sista biten, och absolut inte tekniskt klattring.
Men nasta dagen, pa andra sidan toppen, var det forvanadsvart bra utforsakning pa Sierra Nevada pisterna.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg