Mukluks

Svängde ihop 2 par mukluks förra vintern, snart dags att plocka fram dem igen.

Gjorde dem delvis enligt instruktionerna på
http://lureofthenorth.com/instructional-booklets/

Ett par med centersöm, valenkis som innerskor

Sen ett par med 'puckered' söm vad det nu kan heta på svenska, innerskor från ett par skoterskor jag hade liggandes+cm-tjock yllestrumpa...

Material:
Renskinn, falsk sentråd, canvastyg från Olssons tyger, Gutermann sytråd, gummirep med stopp, kantband från ebay. Tidsåtgång per par ca 6 timmar.

De med Valenkis är varmare och styvare, ska man gå mycket är de med skoterinnersko mycket behagligare, känns knappt på fötterna:)

ser riktigt bra ut.måste nog svänga ihop ett par själv.svårt o hitta några riktigt bra vinterskor tycker jag men dessa kanske gör tricket.riktigt snygga är dom ju oxå.

Tack.
De är hyfsat lätta att göra, pdferna på lureofthenorth är riktigt bra. Det enda dyra är renskinnet, ett skinn räckte till båda paren med lite skinn över. Centersömmodellen kräver mer skinn som man snörper ihop runt tårna så puckeredmodellen är mer ekonomisk. Svårighetsmässigt ingen större skillnad. Jag har satt gummirep med stopp högst upp för att snabbt kunna reglera eller ta av mig dem.
Mukluks fungerar i princip bara i kall, torr och djup eller packad snö. Är det för lite snö river man lätt sönder dem på grenar mm i snön.
Det roliga med dem är när man är ute i riktigt kallt och fötterna riktigt hettar för att de är så pass varma och välventilerade:)

Tack.
De är hyfsat lätta att göra, pdferna på lureofthenorth är riktigt bra. Det enda dyra är renskinnet, ett skinn räckte till båda paren med lite skinn över. Centersömmodellen kräver mer skinn som man snörper ihop runt tårna så puckeredmodellen är mer ekonomisk. Svårighetsmässigt ingen större skillnad. Jag har satt gummirep med stopp högst upp för att snabbt kunna reglera eller ta av mig dem.
Mukluks fungerar i princip bara i kall, torr och djup eller packad snö. Är det för lite snö river man lätt sönder dem på grenar mm i snön.
Det roliga med dem är när man är ute i riktigt kallt och fötterna riktigt hettar för att de är så pass varma och välventilerade:)

Hade vart grymt om man kunde sula dem. Men då krävs det ju att man har någon form av läst. Om man inte ska durksy dem.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg