Muddus i februari

Hej. Jag tänkte ta mig upp till Muddus i februari vecka 8. Jag är just nu på planeringsstadiet och jag har lite vilda fantasier vad man kan hitta på, men jag behöver veta lite mer fakta. Jag tänkte bo i Porjus på vandrarhemmet (eller i Jokkmokk om det inte går med Porjus) om de har öppet. Jag har mailat till dem men inte fått något svar ännu. Samma med hotellet i Porjus. Jag har även tankar på att ta mig in i nationalparken på skidor någon/några dagar och undrar om man kan göra det från Porjus? Är det bara i södra delen av parken som det finns stugor? Jag är ensam och inte riktigt världsvan i den vintriga fjällvärden även om jag har varit i fjället ett par gånger på vintern (i grupp) och på sommarfjället sen 13 år tillbaka (då jag var 6 år). Jag vill uppleva tystnaden och lugnet och så ska jag fota hela veckan tänkte jag. Det ska inte vara långa etapper högst en mil om dagen. Är det några fler här som ska upp till Muddus så man vet om det är fler i spåret? Hade lugnat mamma ordentligt. När blir det mörkt på eftermiddagen i februari?
/Johanna

Du tänker alltså bo på vandrarhem i Jokkmokk eller hotellet i Porjus innan/efter avslutad vistelse i Muddus antar jag.
För att ta dej till och från anslutningspunkter i Muddus behöver du åka bil till Sarkavaare efter Nattavara-vägen,alternativt åka låångt efter skogsväg från Liggadammen till Skaite,sen åker du inne i Muddus.
Det blir längre sträckor än milen om du bor i stugor inne i parken.
I februari är dagarna rätt långa;ljust från sex-halvsju på morgonen och nog närmare fem-sex på kvällen.
Det kan ibland bli väldigt kallt i februari.

Hej!

Det går att ta sig från Porjus in i själva parken om man tänker fågelvägen. Dock är det i huvudsak helt obanad terräng strax öster om samhället, det är inga vägar etc därifrån som leder in till parken. Berget Stuorvuossmo är klart synligt från Porjus (och på exvis eniros kartor) och ligger på gränsen till nationalparken om jag minns rätt . Därifrån är det sedan långt till stugor och leder inne i parken. Den väg som leder fram till parkens ledsystems utgångspunkt utgår ifrån Liggadammen som ligger några mil söder om Porjus. Då är det mer lättnavigerat än om du kör på skidor rakt österut från Porjus.

Tänk på det som står ovanför, det kan bli rejält kallt, och det lär inte vara speciellt många (typ inga :) ) andra i parken samtidigt. Men förbered dig väl och ha ordning på utrustningen så får du ha en god tur i så fall!

//Martin

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg