MtB Linbana / Tramway

Sitter och researchar lite angående detaljer på Mont Blanc, och blir inte riktigt klok på förbindelserna kring Bellevue.

Enligt den lokala busskartan går bussen Linje 9 från Chamonix Centre och klättrar sig ända upp till Le Prarion. Som jag fattat det av andra reseskildringar kring Mont Blanc skall man gå av i Bellevue. Restiden mellan Chamonix och Bellevue är cirka 20 minuter.

Sedan enligt prislista och tidtabell för Le Tramway så går tramway mellan Bellevue och Nid d-Aigle och tar cirka 15 minuter.

Men det verkar inte som att busstationen Bellevue och tågstationen ligger överhuvudtaget på samma ställe utan man behöver åka linbana mellan dem? Eller är Bellevue en betydligt större stad än man får intrycket av och inte så turistanpassad (vad jag menar det med något slags resecentrum som förbinder alla linjer av olika reseslag).

Kollade på satellitbilder och tror jag fattar nu, tramway går från Le Fayet och inte Bellevue/Les Houches. men svara gärna med detaljer ändå.

Och varför utgår inte expeditioner från Le Fayet istället btw? Verkar ju nästan lättare?

Det finns bara en väg upp till Nid d'Aigle, vilket är med bergbanan (tåg). Dock kan du hoppa på detta tåg från flertalet stationer. Enklast är att hoppa på vid Le Fayet. Men det går även att ta liften upp från Les Hoches. Vet inte vad stationen heter som man hoppar på då, men liften ska gå ända fram till stationen. Les Hoches ligger ju närmare Chamonix, så kanske är det därför flertalet tar denna väg.

Jag antar att det kan vara lite förvirrande med att busshållsplatsen (i Les Houches) där man kliver av för att ta linbanan (Le Teleferique) är benämnd Bellevue. Dock är det till Bellevue man kommer till vid linbanans ändstation (1785 möh). Utsikten är mycket riktigt vacker :) Bellevue är bara en större byggnad med restaurang osv.

Från linbanan är det en vandring på 150-200 meter till tågstationen (Le Tramway) som tar dig vidare upp till Nid d'Aigle (2372 möh).

Om du kommer från Chamonix tror jag att det vanligaste är att man tar linbanan och sedan tåget. Jag vet dock inte om det blir någon prisskillnad av att ta tåget från Le Fayet och skippa linbanan.

Hoppas det blev lite klarare nu.

Mvh /Joel

Hur lång tid tar Le Teleferique mellan bussen och tåget? Någon som vet var man kan hitta en tidtabell för jag får inte fram något vettigt via Google på Le Teleferique.

Hur lång tid tar Le Teleferique mellan bussen och tåget? Någon som vet var man kan hitta en tidtabell för jag får inte fram något vettigt via Google på Le Teleferique.

Jag har tyvärr ingen tidtabell, men jag tror att linbanan i stort sett går i ett, så man behöver aldrig vänta särskilt länge (om det inte är kö förstås). Själva linbaneturen tar inte mer än några minuter.

Le Teleferique, betyder bara linbana. Jag antar att just denna sträcka kan sökas ihop med Bellevue.

Kan väl också nämna att det är bäst att lösa tur- och returbiljett (både för linbana och tåg), då returbiljetten är användbar upp till ett år efter inköpstillfället. Man behöver alltså inte veta i förväg hur länge man kommer att vara uppe på berget. Jag nämner detta, då jag själv inte visste hur det fungerade.

Mvh /Joel

Jag antar att det kan vara lite förvirrande med att busshållsplatsen (i Les Houches) där man kliver av för att ta linbanan (Le Teleferique) är benämnd Bellevue. Dock är det till Bellevue man kommer till vid linbanans ändstation (1785 möh). Utsikten är mycket riktigt vacker :) Bellevue är bara en större byggnad med restaurang osv.
Jag tog linbanan upp förra året, kommer inte ihåg exakta detaljer men det var lite strul då det var sensäsong (mitten av september). Jag tog taxi från Chamonix till en linbana som var stängd för säsongen. Som tur var fanns en alternativ lift öppen längre västerut som gick till en större byggnad ("Prarion"?).
Därifrån var det en lång nedförsbacke till "Col de Vosaz", en av stationerna vid järnvägen.
På vägen tillbaka från järnvägen var det naturligtvis uppförsbacke... Och liften hade lunchstängt en timme!

Jag skulle tipsa alla att ta tåget från Chamonix till Le Fayet och kliva på bergbanan MBT där för att åka upp till Nid d'Aigle. Då slipper du ett byte och får sittplats då flertalet hoppar på i Bellevue. Varför man ska åka från Les Hoches är för mig märkligt. Nån som vet?

Mer info om Mont Blanc: http://www.viktorjonsson.se

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg