mtb för tjej?

Jag är en tjej som har cyklat en del landsväg, men ska gå över till mtb. Jag undrar nu om nån har lite tips på en bra cykel för tjejer eftersom jag har hört att de gärna ska vara lite lättare. Ska man ha framdämpat eller heldämpat etc. Tacksam för svar.

Tjejramar

brasky; sa:
Jag är en tjej som har cyklat en del landsväg, men ska gå över till mtb. Jag undrar nu om nån har lite tips på en bra cykel för tjejer eftersom jag har hört att de gärna ska vara lite lättare. Ska man ha framdämpat eller heldämpat etc. Tacksam för svar.

Egentligen handlar det om storlek på ramen. Det är inte alltid det finns xtra små ramar, som verkligen är bra, utan man hamnar i kategorin barncyklar. Så det är en frågan om Dina mått och om de på ett bra sätt går ihop med befintliga ramar på marknaden. Det finns ramar som säljs som tjejspecifika. Titus x-racer 2 xxs, Santa Cruz Juliana, och Trek WS (tror jag den heter).
http://www.titusti.com/index.html
http://www.santacruzmtb.com/ kolla Julina där.
Klein o Litespeed gör också små ramar. Alla dessa ramar är mycket bra, det speciella är att de görs i ovanliga mått, och på Juliana och Trek förekommer vad som sägs vara tjejspecifika komponenter men just det är nog mest marknadsföring.

Beträffande dämpningen är utvecklingen på väg mot heldämpade cyklar. Men rent allmänt kan sägas att det har att göra med priset. Det är mycket bättre att ha en lätt framdämpad cykel med en första klassens dämpargaffel än att ha en tung heldämpad. Det finns knappt några billiga heldämpade cyklar som är intressanta att åka på i det långa loppet.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html

Tjejram?

Det beror väl mest på hur din kropp ser ut. Alla människor är ju olika byggda. Flera tillverkare erbjuder WSD(women specific design)-cyklar numera, enligt uppfattningen att kvinnor har längre ben, kortare överkropp, mindre händer samt smalare axelparti än män, och det är ofta cyklar med kortare överrör, smalare styre samt en bredare sadel(grovt sett, kan också ha kortare vevarmar samt bromshandtag anpassade för mindre händer). För mig verkar det inte som något som man inte kan lätt åtgärda tillsammans med en vettig cykelhandlare. Gäller alltså bara att hitta en kortare ram. Förutsett att du verkligen behöver det, förstås.
Jag som är 169 cm lång cyklar på en cykel som säkert kan klassa in som WSD. Men det bästa är väl att pröva. Leta rätt på en ram som passar, kolla bromshandtagen ( i bästa fall kan du ställa in dom så att dom kommer närmare styret) , styrstam ( kanske kortare?), vevarmar ( har du 170 mm tidigare så sätt på det här också), sadel (tag sadeln från din landsvägshoj), styrbredd( kapa styret med en bågfil om det behövs) osv . Men det är ju något som man måste göra i vilket fall som helst, att en cykel passar direkt i butik förekommer inte.
Annars släpper Gary Fisher en WSD-modell av deras Sugar nästa säsong som kan vara intressant

KONA PAHOEHOE

Jag vet inte om den passar alla(själv klart gör den inte det)men en sån sponsa vi Anja Pärsson med.Å hon var då helt nöjd med den,i å försig vart hon ju sponsad på den,Nä jag tycker du ska ta å gå till din cykelhandlare å testa ett par olika hijar in den prisklass du tänkt dej så hittar du nog en hoj som passar dej.Lycka till å hoppas du får skoj i skogen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg