Dämpning är inte bra på landsväg
En dämpad cykel är bra i terräng (förstås) och i synnerhet en heldämpad hoj kan ge en mjuk åktur, och i vissa fall bättre framdrivning, då den inte hoppar lika mycket som en odämpad och därmed ligger däcket an mot underlaget i större utsträckning. MEN dämpning ger också en svajig gång, i synnerhet uppför om man står upp och trampar, vilket leder till kraftförluster. Och på landsväg är det på tok för svampigt med en heldämpad hoj. En "kompromiss" är att endast ha en framdämpare, vilket de flesta hard-core MTB åkare har (ej downhill).
Ett alternativ är att välja en modell med antingen låsbar dämpning, vilket det finns ett flertal av, alternativt en modell där det är lätt att justera hårdheten i dämpningen.
Luftdämpare är överlag lite styvare, och lättare, men inte lika följsamma som fjäderdämpare.
En heldämpad hoj är också avsevärt tyngre, vilket blir drygt i längden. Det finns nu ett par modeller som är lätta, med begränsad slaglängd i dämparna, för cross-country bruk, men de kostar en hel del.
Mitt råd är att endast ha en XC-MTB med framdämpare om du inte tänkt att tricka mycket med hojen (Typ hopp och drop-offs)eller köra downhill. Väljer du det senare måste du ändå välja en hoj som blir ett monster på landsväg och du kommer att avsky den på landsväg!