mt. Kenya

marcusharaldsson@hotmail.com (marcus)

Gäst
Vi är ett litet gäng som tänkt oss mot Kenya i vinter och vi efterlyser all slags information och tips om klättring på mt Kenya. Adresser, hemsidor, e-mailadresser. Allt är intressant!!
Marcus

mackan@rpcs.pp.se (Marcus "Schassen" Andersson)

Gäst
Inte klättrat, men...

Hejsan

Har iofs inte klättrat på Mt Kenya, men har varit i Kenya tidigare...

Nedan följer således lite allmänna tips för att göra resan så kul som möjligt. Skippa om du varit i Afrika (Kenya) tidigare.

* Kenya var tidigare en Brittisk Kronkoloni. Det innebär att man kan göra sig förstådd på engelska i alla städer. DOCK innebär engelskan en "blås-mig-jag-är-turist"-stämpel i pannan. Se gärna till att ha någon som snackar Swahili i gruppen, så blir du bättre behandlad. (Det fixar ofta researrangören).

* Vi var där på "Vintern" -97, (Juli) vilket var den kallaste vinter de hade haft på mannaminne. Folk var tokförkylda och gick omkring i täckjackor... Det var 25+ då... DOCK var det faktiskt omkring +5 på natten. Tänk på det när du packar. Tokvarmt på dagen, svinkallt på natten.

* På berget kan det vara juste att se ifall det går att få dit vätska. Vi gjorde av med c:a 2,5 l om dagen, men då satt vi stilla i skuggade bilar. Räkna med nästan det dubbla, då det inte finns skugga på berget, samt att höjden gör att luften är torr, vilket innebär att du gör av med vätska bara genom att andas ut den. Kom ihåg att du rör dig (och därmed svettas) också.

* Aktuella vaccineringar var -97 Hepatit A+B, stelkramp och Malaria. Vidare åt alla malariaprofylax. Jag vet att malariasituationen har ändrats, men jag kan inte säga om det är till det bättre eller sämre. Det vet de på vaccinationscentralen.

* OM NI FÅR TID ÖVER - Ta er till Simba Camp (exempelvis) i Masaai Mara, för lite safari. Det är värt det. På SC talar de dessutom Svenska, standarden är god, utan att lägerkänslan förstörs, och man stödjer lokalbefolkningen ekonomiskt. Vingresor hade hand om den detaljen -97.

MVH

//Mackan

Utemagasinets senaste nummer

... har du säkert redan läst men om inte borde du kolla upp det. Där står om klättring av Mt Kenya. Jag tror att det stod om hur du får tag på mer info också.
Lycka till
Henke

Anonym från gamla forumet

Gäst
Förare!!

Har du ingen förare över Mount Kenya så gör du klokt i att inhandla Iain Allens "Guide to Mount Kenya and Kilimanjaro".
Finns i de flesta välsorterade klätterbutiker.

Mt. Kenya

Jag klättrade mt. kenya förra året. Vad vill du veta?
micke@rockandice.se

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg