Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Är det någon som vet när det bästa "fönstret" för bestigning av Mt Blanc brukar infalla, oavsett om man bestiger det sommar eller vintertid.
Och skulle man bestiga det vintertid, hur brukar förhållandena vara då?
Du vill ha en lagom temperatur. Inte så varmt att väggen smälter och ger stora stenras, inte så kallt att det blir ett problem ovanför Vallot Hut.
Vi gick första veckan i juli och då var det kanske en aningen för varmt. På väg ned var det mycket stenras och det var en del blod på berget faktiskt. Jag tänker göra en expedition till med andra människor (första gången tog sig alla jag hade med mig upp på toppen) och då siktar jag på någon vecka efter midsommar.
Det som ar avgorande ar vilken led man valjer och hur snoforhallandena ser ut.
Jag har varit uppe 3 ggr i ar. I slutet pa December och i borjan Juni samt Augusti.
Sommar = Inte kul massa idioter.
Vinter = ensamhet kallare.
Sa svaret ar att det kan va bra eller daliga forhallande nar som pa aret. Enklast ar att bara aka dit och gora det. Ar du osaker skaffa dig i Guide det kommer underlatta och oka mojligheten att du nar toppen okar.