Mt.Blanc, vad kostar det?

Jag och några kompisar ska ut och bila i sommar, och tänkte gå upp på Mt. Blanc. Nu är det så att vår reskassa inte är obegränsad, så jag skulle vilja veta vad en topptur kan gå på?

Vi är fjällvana och har vinterklättrat en del, så det ska nog gå utan guide. Eftersom vi ska resa runt ett tag vill vi inte släpa med oss en massa onödigt som t, ex. stegjärn och yxor, det går ju att hyra. Om någon har varit på Mt. Blanc de senaste åren vore vi intresserade av att höra vad det kostar med prylhyra, försäkring, boende (förbjudet att tälta?) osv.

/Björn

Nu vet jag

Åka lift till Aguille du Midi (3800m): 200FF, dvs ca 280 kr.

Parkera en dag vid Aguille du Midi: 30 FF

Åka liften vid Argentiere upp till 3200m: ca 200 kr

Campa Argentiere 4 nätter 3 pers, 1 bil 1 tält: 435 FF

Bo på hytta: 260 FF Med helpension. (inte testat, men det ska tydligen vara prisvärt, betänk att Kebnekaise kostar 250 utan mat för STF-medlemmar) Boka i förväg.

Kom vi upp? Nej, vi var där och pulsade runt i snön och halkade runt på glaciärer ett par dagar, men en veckas dåligt väder var i antågande, och vi orkade inte vänta. Vi hann dock med Mont-Blanc du Tacul, 4248 möh. Ganska trevlig tur och inte så svår. Läs på: http://www.cosleyhouston.com/MB_du_Tacul.htm För Mont-Blanc du Tacul behövs några dagars höjd-aklimatisering. Läs mer på Kottens sida: http://kotten.e.slappa.st/medicin.html
Påväg ner gick vi förbi några som ramlat ner i en spricka och dött! På dom två dagar vi var ute och klättrade glaciärer dog totalt 6 personer. Ingen lekstuga altså!

Hörde om två belgare som gått upp, lagt sig i sovsäckarna och hittats några dagar senare, döda av höjden. Ett farligt berg altså. Och överbefolkat.
/Björn

Vad är bäst?

Hej,

Mt.Blanc vill jag verkligen komma upp på. I första hand med skidor men kan även tänka mig en sommartur.

Är det ett bra sätt att bara åka ner till Chamonix, vänta på bra väder, ta liften upp och efter en övernattning i refugen spotta i nävarna och knata på?

Jag känner till att UCPA har 2-veckorspaket på sommaren för typ 9000-10000 kr (ej resa) och att man kan boka en svensk bergsguide en vintervecka med topptur för samma pris ungefär.

Har du som varit där någon uppfattning om vad som är det vanligaste arrangemanget för att ta sig upp, och vad som är värt pengarna?

Mt Blanc

Vinterturer är ovanliga och kräver betydligt mer. De går vanligen via mellanstationen upp till Aiguille du Midi och därifrån vidare uppåt förbi stugan Les Grands Mulets. Högsäsongen är i juli-augusti. "Den vanliga vägen" (la voie normale) har främst ett riskabelt ställe (le grand couloir) pga risk för stenras men i övrigt är det inga problem vid bra väder. Har gått den normala vägen upp och sedan ner via Les Grands Mulets två gånger i juni. Tidigt i juni var det ok, i slutet av månaden rent dumt. Bossonglaciären var riktigt knölig när snön börjat smälta, och säkert riktigt farlig också.

Så utan guide är rekommendationen definitivt den normala vägen. "Hela vägen till fots" så startar den i Les Houches, ett par järnvägsstationer från Chamonix, och går vidare upp mot Nid d'Aigle (örnnästet), Refuge de Tête Rousse, Refuge de Goûter, Refuge/bivouac Vallot och sedan toppen. Samma väg tillbaka. Under högsäsong och bra väder är det jättelätt att hitta vägen pga alla pilgrimer som är på väg upp eller ner.

Många tältar vid Tête Rousse och Goûter och det verkar inte vara några problem (ha dock ett riktigt bra tält vid Goûter!). I Vallée Blanche råder tältförbud mellan 08.00 och 18.00 om ni väljer den vägen upp.

Lycka till!

/Rasmus

Hej!

Jag har gjort en skidbestigning av Mont Blanc i början av maj. Tog Aiguille du Midi liften till mellanstationen. Gick därifrån till Les Grands Mulets. Gå upp dit tidigt på dagen så kan man fippla lite med prylararna samt äta, dricka och vila. Gick sedan vidare vid två tiden morgonen, pannlampa kan vara bra att ha. Gå sakta, stanna sällan. Ha choklad, powerbars
lättilgänliga. En camelback eller likanade är bra så slipper man ta av och på ryggsäcken.
Det tog oss 8-9 timmar från Les Grands Mulets till toppen. Åkte ned samma väg som vi gick upp.

Ambitiöst!

Ambitiöst att gå från 3200 m till toppen på en dag! Fick ni inte ganska rejäl huvudvärk?

/Rasmus

De flesta som går upp på Mont Blanc via Les Grands Mulets, brukar nog ta
toppen och tillbaka till Les Grands Mulets på en dag. Det finns inte så många
andra alternativ, om man tar den vägen. Den lilla hyttan uppe på kammen
(kommer inte ihåg vad den heter) är ju mest som en (ganksa ofräsh) nödstuga
och inget man övernattar i om man slipper. Är man vältränad, acklimatiserad,
dricker mycket, och käkar diamox, så klarar man sig bra från huvudvärk.

Vi tog denna väg för några somrar sedan. Vi hade även med oss miniskidor
för att åka på de stora snöfälten mellan c:a 4.500 m och c:a 3.500 m.
Det var ett snabbt sätt att ta sig ner, men eftersom vi var ganska trötta
blev inte skidåkningen riktigt den njutning som vi hade förväntat oss.
Ångrar dock inte att vi hade dem med oss!

/Andreas

Diamox

Hmm, ni vågade käka diamox? I förebyggande syfte eller när huvudvärken väl satte igång? Själv har jag blivit avrådd att använda diamox och istället köra med aspirin så länge det fungerar och gå nedåt snarare än att övergå till diamox om aspirinens effekt slutar. Eller känns diamoxen tillförlitlig i det att man inte drabbas av hybris och fortsätter uppåt trots begynnande höjdsjuka? Åsikter?

Mt Blanc-turen är förmodligen inte så hög att det spelar någon roll (dvs det är ändå inte livsfarligt, förutsatt att man inte bivackerar på toppen!), men det kan ändå vara bra att veta pillrens och kroppens begränsningar.

Var fick ni tag på diamox någonstans? I Sverige? Skulle vara bra att ha i first-aid-kitet.

/Rasmus

Höjdsjuka inte ofarligt!!!

Man kan få mer än huvudvärk! Huvudvärken kan bero på begynnande hjärnödem, detta är dödligt! Åker du direkt till toppen utan att ha gjort några aklimatiseringsturer så är du riktigt illa ute! Det är inte som:
-Oj, jag fick lite huvudvärk, bäst att bita ihop.

Det är mer att gå ner medan du kan gå, det kommer fort! Det kan gå 5 timmar utan att du märker något, och sen värsta tänkbara huvudvärk på nån halvtimme. 4800m räcker till för att ta livet av någon som inte är aklimatiserad.

En kamrat blev drabbad , jag vågar påstå att magnecyl (samma sak som aspirin) inte hade någon som helst verkan på honom. Själv fick jag lite vätskebrist-huvudvärk, då hjälpte magnecylen (och vatten såklart.) Kamraten ville helst lägga sig ner och ge upp samt kom med dumma idéer, tecken på hjärnödem. Vi hade varit på 4000m ca 5 timmar. Endast en aklimatiseringsdag innan, ca 3 timmar på 3500m. Askorkat, man behöver längre tid.

Kort sagt, var inte så korkade som vi var. Jag har insett att jag är motsåndskraftig mot höjdsjuka, men aldrig vill riskera att drabbas.

Diamox m.m.

Om jag kommer ihåg rätt så säljs diamox som medicin mot grön starr i Sverige. Det finns m.a.o. på apoteket, om man skaffar ett recept. Vi tog diamox i förebyggande syfte enligt doseringstips från en höghöjdsartikel i en brittisk klättertidskrift (1994). Det var något i stil med en tablett var 3:e timme. Vi åt dem bara under den dag då vi gick Les Grands Mulets -> toppen och tillbaka. Den biverkning vi kände av var att vi fick pinka extremt ofta!! Av vad jag har hört så är problemen med höjden på de relativt måttliga höjder som Mt Blanc ändå är, mestadels ett vätskebristproblem. Det går åt mycket vätska att fuktsätta den torra luft man andas på dessa höjder. Diamoxen lär fungera så att den drar vätska ur cellerna och därigenom frigör vätska på något sätt. (Är inte läkare, så någon sådan får gärna förklara bättre...)

Ang. acklimatisering, så tältade vi några nätter på 2500-3000 m innan vi fortsatte uppåt. En natt tillbringade vi vid den gamla övergivna kabinstationen Les Glaciers, (som var rätt kul att titta på, med sina hyfsat intakta reklammålningarna från, gissningsvis, 50-talet!)

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lumalon Film från bestigning av Mont Blanc 25 juni 2021 för den som är intresserad. Alpin / Bigwall 0
JackieBoy Tälta på mount blanc (gouter route) Alpin / Bigwall 1
Ghost79 Varning Gouter Route, Mt Blanc Alpin / Bigwall 10
Ghost79 Söker klätterpolare Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
Pallet "Bergsvakter" på Mt. Blanc i sommar Alpin / Bigwall 17
Nollsjuan Mt Blanc-paket UTAN Albert Premier/A de Tour? Alpin / Bigwall 3
RikDem Lämplig tidpunkt Mt Blanc Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nya regler för camping på Mt Blanc!!!! Alpin / Bigwall 27
Pallet Bestiga Mt. Blanc som nybörjare - råd? Alpin / Bigwall 50
Ghost79 Gouter Hyttan Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
surstrumpa Mont Blanc i Juni? Alpin / Bigwall 16
Ghost79 Mt Blanc v 33, 2012 Alpin / Bigwall 0
raxzz Mt Blanc Alpin / Bigwall 26
chrtur Mont Blanc på ett annat sätt Alpin / Bigwall 12
Julius Kramer Scarpa Mont Blanc? Alpin / Bigwall 6
Cremytos Tramway to Nid d'Aigle (Mont Blanc) Alpin / Bigwall 3
Ghost79 Matterhorn / Mont Blanc Alpin / Bigwall 11
rollebollen pre-acklimatisering till M. Blanc Alpin / Bigwall 8
apfaktor Mt Blanc med UCPA 3/7 Alpin / Bigwall 2
apfaktor Mt Blanc Vinter som sommar??? Alpin / Bigwall 2
Alvebris Mont Blanc? Alpin / Bigwall 2
johre Väderförhållande i Chamonix / Mt Blanc Alpin / Bigwall 1
Cremytos Utrustning till Mont Blanc Alpin / Bigwall 26
monstergeddan Kängor för Mt Blanc och liknande Alpin / Bigwall 11
nsidirop Måste man ha specialkängor på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 28
mo9jan Topografisk karta Mont Blanc? Alpin / Bigwall 1
Danne82 Mont Blanc / Utrustning Alpin / Bigwall 8
danne_doppsko Olyckor på Mt Blanc och andra berg Alpin / Bigwall 6
CS Mt Blanc på vintern Alpin / Bigwall 30
tutts Sällskap upp på Mt Blanc v 32 Alpin / Bigwall 0
Ayreon Erfarenheter från mt. blanc Alpin / Bigwall 7
brunolundh Mt Blanc Alpin / Bigwall 5
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
linkis Bestiga Mount Blanc Alpin / Bigwall 7
osse26 Mount Blanc Bildspel! Alpin / Bigwall 23
Bramserud Mt Blanc Yeessss Alpin / Bigwall 2
osse26 Mount Blanc Alpin / Bigwall 0
krutnisse Guide på Mont Blanc ?? Alpin / Bigwall 1
KackDiamond Mont Blanc Förhållanden Juni! Alpin / Bigwall 9
realout Guide till Mont Blanc Alpin / Bigwall 18
ellagull Info om Mont Blanc via Grand Mullet vintertid Alpin / Bigwall 2
Räv Rävsson Mt Blanc i Juli Alpin / Bigwall 9
ww-user Mont Blanc Alpin / Bigwall 1
Markuz Mt Blanc under kristiflygare!(20 maj) Alpin / Bigwall 0
Bollvik Mont Blanc v 24-25 Alpin / Bigwall 0
cliff_hanger Mont Blanc Alpin / Bigwall 6
madir Mont Blanc-information Alpin / Bigwall 0
Malindo Dödsolycka vid Mont Blanc Alpin / Bigwall 27
peon Status på Gouter-leden på Mont Blanc? Alpin / Bigwall 3
KarolinaS utrustning för mont blanc? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg