Jag har aldrig renat något vatten under de trettio år jag har hållit på med friluftsliv.
Här i Östergötland/ Kolmårdsskogarna så fungerar sjövattnet till matlagning och kaffe, det har jag aldrig haft några problem med...
Men jag har bara använt det väldigt sparsamt som dricksvatten, sånt har jag släpat med mej hemmifrån. Ganska så nyligen så införskaffade jag en vattenrenare för att jag skulle slippa att ta med dricksvatten, ju mindre jag vill bära ju mer måste jag ransonera.
Om jag skulle välja MSR eller Katadyn kändes som skitsamma, de fungerar ungefär likadant.
En slang att stoppa i sjön och en pump vilket jag skruvar fast flaskan under, det är allt...
Kravet jag hade var att det skulle vara enkelt, inga tabletter eller batterier, sen om det tar 30 sekunder att fylla en flaska eller om det tar 30 minuter spelar ingen roll, tid har jag.
Jag valde en Katadyn Vario och den är enkel att använda, liten och lätt (väger som en halvliter vatten) och den renar vattnet på skräp, partiklar och allt annat.
MEN, den tar inte bort all smak och färg och ger dig ett dricksvatten som hemma om inte sjön eller bäcken har väldigt bra och klart vatten redan innan...
Jag provade den första gången i en bäck som jag vet är "sunkig" med nästan helt stillastående flöde och då blev resultatet därefter.
Det luktade okey men smakade skog och färgen var ljust gulbrun och om alla bakterier var borta det kan inte jag se med blotta ögat.
Nä, det är väl bara att lita på produkten tänkte jag och hällde i mej en halvliter. Jag blev inte dålig på nått sett så den fungerar verkligen och kan den "rena" den bäcken så kan jag helt lita på min vattenrenare. Nu tar jag aldrig med något extra dricksvatten för när det som jag har i flaskan är slut så är det bara att pumpa nytt...