MPC vs Gore tex

Har en jacka i MPC som fungerar hur bra som helst. Har i och för sig inte testat Gore tex. Men är det inte så att MPC egentligen är mycket bättre än Goretex? Tror de gjorde något test på PLUS om detta för något år sedan. Min Tenson jacka vann tydligen. Så köp inte gore tex utan MPC kläder.
Har jag rätt?

MPC är bra men slår inte GT XCR

Programet gick 971013. Tierras goretex jacka var bäst i testet bla annat på andningen. Även MPC plagg fanns med och fick bra kritik.

Själv har jag jackor av bägge materialen. Min MPC jacka är klart bra, men inte slår den i varje fall min nyaste Gore-Tex XCR jacka vad gäller den "sk. andningen".

Mvh Björn

Hade ingen aning om att programmet var så inaktuellt.
Hur är det med vattentålighetet? Goretex skall väl vara det som är bäst för det ändamålet eller?

Jag betalade 600kr för min MPC jacka, måste väl ändå ses som ett fynd.

Bägge är vattentäta

Både MPC och Goretex är vattentäta. Goretex bör hålla längre eftersom det är ett laminat som sittet mellan tyget och ett foder (sk 2 -lager) eller sk 3-lagers som består av yttertyg,goretex och sedan innertyg laminerade mot varandra. Mao måste Du först nöta ned dessa tyg innan Du börjar slita på Goretexmembranet.
MPC är en beläggning som sitter på yttertyget och torde därmed vara känsligare.
Själv har jag aldrig lyckats nöta ned någon jacka varken i MPC eller Goretex. Fast jag klättrar inte utan vandrar. Jag använder egentligen mina MPC plagg i hemmamiljö och Goretexen i främst fjällvärlden.

Ibland kan man läsa att plaggen läcker eller tar in vatten om man sitter på dem. Detta är felaktiga påståenden. (Såvida det inte är ett tillverkningsfel).
Plaggen kan självfallet inte "andas" om man ex sitter på dem eller bär en kroppsnära ryggsäck. Självklart blir den fukt man själv producerar kvar i plaggen. De hinner inte "andas" om man rör sig rejält heller.

Man ska ha klart för sig att det egentligen handlar om regnplagg med viss sk. "andningsfunktion" och inte jämföra med vanliga plagg i tyg. Mao kompromisser.

MVH Björn

Jag har ett gammalt Tenson MPC-ställ köpt 1987 (tror jag). MPC-beläggningen sitter på insidan av yttertyget. Jackan har ett nätfoder som skyddar membranet ganska bra, byxorna är utan foder. Efter 6-7 års användning började membranet släppa/smulas sönder på utsatta ställen (speciellt i byxorna) med läckage som följd. Vid lätt regn fungerar det dock fortfarande ganska bra (jag har impregnerat yttertyget varannat-var tredje år). Den gore-texjacka som jag haft längst (Tierra, ca 6-7 år) håller fortfarande vattnet ute även om yttertyget börjar bli lite slitet.

Njae...

"Ibland kan man läsa att plaggen läcker eller tar in vatten om man sitter på dem. Detta är felaktiga påståenden."

Inte säkert. Diffusionsplaggen fungerar väl genom att den sida av plagget som har högst gastryck pressar fukten till andra sidan? Om man alltså sitter på ett underlag som är varmare än jackans insida så kan fukten vandra inåt. Teoretiskt i alla fall :)
I verkligheten är det nog snarare fukten i yttertyget och fukten på insidan som kyls av kallt underlag och ger en blöt känsla.

Hur som helst:
en fördel med Gore-tex är att man kan få plagget fixat eller utbytt om det skulle ta in vatten. Jag har reklamerat en jacka efter fyra år och fick (som en mycket glad överraskning) en nyare och dyrare jacka istället, eftersom det var den jackan som motsvarade min gamlas plats i utbudet. Men det kanske berodde på att butiken var bra (Tierra i Stockholm).

Läckage

Själv slängde jag förra året en Tierra GoreTex-jacka efter att ha blivit dyngsur en gång för mycket. Modellnamnet kommer jag inte ihåg, men det var deras finaste 3-lagers jacka med byxor och foder.

Den var tio år gammal och använd till både skidåkning och segling, mao året runt. Det som läckte var framför allt ärmar och krage. Tillhörande byxor läckte på knäna och i rumpan.
Det gick definitivt inte att sitta på ett blött båtdäck utom när de var helt nya.

För att vara tydlig: Jag var jättenöjd med stället och tyckte att tio års livslängd var mer än jag kunde förvänta mig med året runt användning.
Bra gjort Tierra! (Priset var dessutom 1990 mycket rimligt)

/Anders

Re: Njae...

Nordesjo; sa:
Jag har reklamerat en jacka efter fyra år och fick (som en mycket glad överraskning) en nyare och dyrare jacka istället, eftersom det var den jackan som motsvarade min gamlas plats i utbudet. Men det kanske berodde på att butiken var bra (Tierra i Stockholm).

Kanske en kombination av bra service från såväl membrantillverkare (Gore), plaggtillverkare (Tierra) som butik. Vågar inte säga något angående de två förstnämnda men personligen har jag enbart goda erfarenheter av Tierra butiken i Stockholm. Bra och trevlig personal, samt vettiga prylar (Tierra, Arcteryx, Boreal mm)

/mats

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Impregeringsmedel till Tenson MPC? Kläder 0
kvchs9 Tenson MPC Kläder 2
Tigger Tenson MPC byxor Kläder 0
Blizspy Helt nya Läder-kängor med Gore Tex, impregnera hur? Kläder 24
Notudden Reparation av Gore Tex Kläder 2
Anders262 3 års garantitid på Gore-Tex från Tierra Kläder 14
joask202 Gammal gore-tex missfärgning Kläder 0
Linsu dubbla lager Gore Tex = dubbelt så bra vattenpelare? Kläder 5
Medin Strumpor! Vattentäta / Gore-Tex? Kläder 17
maskenrask Gore tex vindtätt? Kläder 3
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
WiseDuck Hållbar regnjacka i 3-lagers Gore-Tex Pro, vart? Kläder 20
Fjorr Erfarenhet av Norrøna falketind gore-tex jacka Kläder 3
Sewen Gore tex blir flourkarbon fritt - äntligen! Kläder 9
alextangclan Gore-tex VS G-1000 Kläder 17
Jojosurf Gore-Tex pro - impregnering - annat sätt? Kläder 1
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
Erik_Ö Fläckar på Gore-tex Kläder 3
Almgren Kan en Gore Tex.jacka bara ge upp Kläder 14
johan.strahle Kängkvalitet? Haglöfs och Meidl. Kläder 9
jonassthlm stryka gore tex? Kläder 2
100826 Livslängd på Gore-tex kängor. Kläder 24
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
tango Likheter/skillnader på Gore active shell versus pro shell? Kläder 9
skallagrimson Gore-tex - Bluff? Kläder 50
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
aksello Haglöfs Gram AM GT, löpar/sneakers med gore tex, någons om provat? Kläder 0
mo9jan Skötsel av gore tex kängor? Kläder 1
Plindgren Ny Gore-tex jacka suger åt sig vatten Kläder 5
andjoh88 Gore tex jackor Kläder 1
slugger Vad tror ni om Gore-Tex Active Shell Kläder 10
GAVIAARCTICA Avian Light Sport GTX eller Siren Sport GORE-TEX®? Kläder 0
aksello Impregera äldre gore-texjacka. Kan det vara smart? Kläder 5
eaglekotten Gore-tex eller inte? Kläder 15
Still Alive Läckande Gore Tex-kängor Kläder 17
Napoleon Gore och Arcteryx AVRÅDER från Wash-In impregnering. Varför? Kläder 9
ades Laga gore tex skal Kläder 7
Moralkaka Överdragsvante i Gore-tex? Kläder 10
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
erikerik Skalkänga med gore-tex, finns det verkligen? Kläder 4
hannulan Gore-tex-sko vs luftig sko Kläder 1
ödemark Utgått patent för Gore-Tex Kläder 8
Ulvskog Event vs Gore-Tex Kläder 16
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
Zealot Dermizax vs gore tex Kläder 18
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
kultingen Olja på min gore-tex jacka Kläder 6
votum Gore Tex skalplagg till barn - finns inte det? Kläder 4
mipert Cykla med Gore-Tex byxor. Håller de? Kläder 10
gNuSoftWare Gore-text + Brodyr/tryck + Reflexer Kläder 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg