mountainbike i Västsverige

Hej! Vi är två tjejer som har börjat cykla är ännu i nybörjarstadiet men har tänkt att satsa nu i år. Vi skulle bli hemskt glada om vi fick tips om fina mbleder i Göteborgsområdet med omnejd. Även om det finns trevliga leder i t ex södra Sverige där man kan cykla och finna trevliga övernattningsställen ( typ vandrarhem, hotell etc) som är lämpliga helgturer. Svar mottages tacksamt Marianne

Vandringsleder

Jag vet inget om MTB-leder i Göteborgstrakten, men däremot finns det en hel del vandringsleder i Västra Götaland av mycket varierande svårighet på olika etapper. Vissa sträckor är mest grusväg, medan andra bitar är så tekniska så att de flesta får bära cykeln i flera kilometer i sträck. Några bra leder ut cykelsynpunt är Västra Vätterleden (framför allt norr om Hökensås semesterby), Rankåsleden och Kinekulleleden.

Ps ställ frågan på mtb-forumet för säkrare svar.

/Niklas

Re: Re: Vandringsleder

GunnarH; sa:
niking; sa:
...och Kinekulleleden.

/Niklas

Men ge f-n i att skrämma mina barn när de är ute och
plockar smultron. Meddelas på förekommen anledning.

Det är ju precis lika självklart att MTB-cyklister ska visa god hänsyn mot forgängare, hästryttare, smultronplockare etc som att de ska visa god hänsyn till MTB cyklister!

/Niklas

nybörjare

hej tack för ditt svar som du förstår är jag inte bara nybörjare på mountainbike utan även här på utsidan, skall försöka att hålla mig till rätt forum i fortsättningen. MvH Mipr

Hej Hej !!

Det finns en mängd mycket bra mtb mark runt Göteborg.

Delsjöområdet,Sandsjöbacka. Vättlefjäll , vi kör hela tiden !!!!!

mvh Uffe

MTB i Göteborg

Det bästa om man ska lära sig bra cykelställen är att gå med i en cykelklubb.
Jag är själv med i Mölndals CK
http://www.molndals-ck.nu
och vi koncentrarar oss på MTB även om det blir en del landsväg också.
Bra områden i Göteborg är Ängårdsbergen om man gillar att köra varvbanor, vill man köra leder så är bohusleden eller sandsjöbacka ganska roligt.
Lycka till med cyklandet:)
/ Christopher

Mtb i GBG.

Ha ha! Tjena Crichan... Jo, jag är också med i Mölndals CK. Fin och anrik klubb.

Änggårdsbergen i västra gbg är absoulut bäst. Men, varför inte testa Kviberg där mountainbike-SM ska gå i juli (24-28)?! Lycka till! Mvh - Sara

kul men liteet...

Visst är ängården roligt men det är ju inte särskilt stort....Men det duger utmärkt för efterjobbet cykling!! Speciellt när man som jag bor 30 m ifrån:).
Annars är som någon annnan nämnde bohusleden ganska tufft.
/S

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg