Januari
Jag besteg Mt Blanc i slutet av januari i år. Finfint väder, vackra vita berg och inte en människa i sikte. Jag kan verkligen rekommendera en vinterbestigning.
Vi tog den långa vägen via Gouter. Den startar man med att ta kabinbanan i Les Houches upp till 1800 m höjd där klättringen (eller snarare vandringen) börjar. Först går man på det översnöade järnvägsspåret upp till slutstationen Nid d'Aigle, och därefter på ganska flacka sluttningar upp till ca 2800 m. Här hade vi vårt första läger. Dagen efter tog vi en liten kam upp till Tete Rousse-stugan och sedan bar det av uppför väggen till Gouter-stugan. Den farliga stora rännar var bottenfrusen, och vi klättrade en stor del av vägen i snön i denna ränna. Dagarna är korta i januari, och det hann bli mörkt innan vi nådde stugan. Som tur är finns det vajrar (via ferrata) sista biten upp.
Dag tre var det toppdag. På stenhård snö gick vi upp över Dome du Gouter, och sedan vidare mot toppkammen. På ett ställe var kammen riktigt vass, och det är tämligen lång fallhöjd ner mot söder. Vi satte snösäkringar på detta parti. På toppen var det kallt (kring -25 skulle jag tro), men vinden var svag. Utsikten var enastående, men filmen i min kamera gick sönder. Blä. På nervägen gick vi lite fel, och kom inte ner till stugan förrän efter mörkrets inbrott.
Dag fyra gick vi ner. Klättringen nerför väggen tog tid, men sedan gick det ganska snabbt ner till järnvägen.
Vi hade bra snöförhållanden, d v s lite snö. Det blev inte så mycket pulsande, och det var ingen lavinfara på väggen nedanför Gouter. Ovanför Gouter var snön hård som betong. Vädret var ovanligt kallt (nästan 20 minus i Chamonix när vi startade) men vackert, och temperaturerna på berget var ungefär som i svenska fjällen på vintern. Vi bodde en natt i tält, och sedan två nätter i Gouter-stugan. Den är öppen men ouppvärmd på vintern, och temperaturen där inne höll sig kring -10 på nätterna. Något som kändes ovant för en svensk var att solen faktiskt värmde trots att det var i januari.
En längre berättelse med foton kommer förhoppningsvis så småningom på min ännu ej existerande hemsida.
Peter Ask