Motvind är skoj

Är det bara jag som tycker att det är mer skoj att paddla i motvind än i medvind? Och då menar jag måttlig motvind och inte halv storm... :)

Jag tycker av någon anledning att det känns mycket lättare att paddla mot vinden... Ganska lustigt egentligen, om man cyklar i motvind så tar det ju emot så in i h-e. Men, som sagt, jag tycker inte alls att det är lika när man paddlar.

Är det någon som har någon teori om vad det kan bero på?

/Anders

Guest

Gäst
Min teori är att du upplever det enklare att paddla i motvind än i medvind därför att vågorna då också oftast kommer framifrån. Det är alltså lättare att paddla mot vågorna än med vågorna eftersom du inte behöver parera på samma sätt då.

Annars förstår jag inte varför du tycker det är lättare att paddla i motvind än i medvind.. :)

/JP

Visst blir känslan av fart tydligare i lätt motvind än i medvind. Verkligheten är dock en annan... Jag har nyligen skaffat mig en hastighetsmätare till kajaken (Vadå prylgalning?) och med hjälp av denna syns tydligt hur snabbt man förlorar i fart så snart det blir motvind, även lätt motvind innebär lägre fart.

Det kanske är så att om man sätter hastighetsmätare på kajaken så kommer det att bli lika segt som på cykel i motvind... (när man ser vindens verkan, menar jag...)

Det är nog lika bra att leva i illusionen att det går snabbare i motvind. :)

I och för sig är kanske inte hög hastighet det primära med paddlingen, men visst känns det trevligt med (fart)vinden i håret... :)

/Anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg