Jag älskar de svenska fjällen. Tyvärr har jag mindre erfarenhet av vandring utanför rikets gränser.
Jag tror det till viss del beror på att när sommaren och semestern väl kommer väljer man säkra kort före osäkra. Jag vet att jag älskar den svenska naturen, vet var jag köper kartor, hur jag tar mig upp och vad som gäller.
Tyvärr tror jag också det beror på endel fördomar man har om andra länder. Uppvuxen i sverige har man fått lära sig att allemansrätten är något unikt för vårat land, att vi har renare luft och vatten osv.
Nu efterlyser jag förslag på områden utanför vårt fina land som liknar Sareks nationalpark, och då främst på dessa punkter:
Jag tror det till viss del beror på att när sommaren och semestern väl kommer väljer man säkra kort före osäkra. Jag vet att jag älskar den svenska naturen, vet var jag köper kartor, hur jag tar mig upp och vad som gäller.
Tyvärr tror jag också det beror på endel fördomar man har om andra länder. Uppvuxen i sverige har man fått lära sig att allemansrätten är något unikt för vårat land, att vi har renare luft och vatten osv.
Nu efterlyser jag förslag på områden utanför vårt fina land som liknar Sareks nationalpark, och då främst på dessa punkter:
- Området ska vara stort, men inte för stort. Det ska vara relativt kompakt men samtidigt ge en känsla av maffig, orörd vildmark. En vandring ska kräva minst en vecka, gärna 2, men inte mer än 3 veckor.
- Helst inga markerade leder. Upptrampade stigar som i Sarek är väl ok.
- Inga, eller så få stugor i området som möjligt, man ska känna sig utsatt och långt från civilisationen.
- Man ska kunna dricka vattnet utan att behöva rena det.
- Det ska vara tillåtet att slå upp tält var man vill utan tillstånd.
- Inget krav på guider.
- Det ska gå att från Sverige få tag på bra kartor över området, gärna med samma kvalité som Lantmäteriets.
- Helst inga farliga djur. Iallafall vill jag slippa hala upp mat i träd.
- Flygförbud är ett plus.
- Naturen ska vara varierad och storslagen. Skogsmarker, öknar, savanner och annan platt mark är inte vad jag söker.