• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Motorsåg och röjsåg

Någon som känner till vilka regler som gäller vid arbete med röjsåg resp motorsåg. Ska det till någon form av behörighet för att få använda dessa redskap i yrkesmässigt arbete?

och gäller i så fall samma regler vid privat bruk?

/g
 
Som i så många liknande sammanhang är det skillnad mellan om du använder redskapen som anställd eller "på egen hand" (ska inte tolkas bokstavligt när det gäller dessa redskap)

I fallet anställd måste arbetsgivaren försäkra sig om att den anställde har "erforderlig kunskap" eller hur lagtexten nu är formulerad. "Förr i världen", kanske för 10-15 år sedan, fanns det i författningarna från Arbetarskyddsstyrelsen också rekommendationer för hur lång utbildning man ansåg vara tillräcklig, men såvitt jag vet finns idag inga sådana rekommendationer.

Däremot finns för motorsåg ett särskilt "körkort" i olika nivåer, beroende på arbetets art. Skogsstyrelsen och diverse Naturbruksgymnasier utbildar och utfärdar såna kort.

I egen regi, dvs om du jobbar åt dig själv får du bära dig åt hur f-n som helst ;-)

//Anders
 
graylingman; sa:
Som i så många liknande sammanhang är det skillnad mellan om du använder redskapen som anställd eller "på egen hand" (ska inte tolkas bokstavligt när det gäller dessa redskap)

I fallet anställd måste arbetsgivaren försäkra sig om att den anställde har "erforderlig kunskap" eller hur lagtexten nu är formulerad. "Förr i världen", kanske för 10-15 år sedan, fanns det i författningarna från Arbetarskyddsstyrelsen också rekommendationer för hur lång utbildning man ansåg vara tillräcklig, men såvitt jag vet finns idag inga sådana rekommendationer.

Däremot finns för motorsåg ett särskilt "körkort" i olika nivåer, beroende på arbetets art. Skogsstyrelsen och diverse Naturbruksgymnasier utbildar och utfärdar såna kort.

I egen regi, dvs om du jobbar åt dig själv får du bära dig åt hur f-n som helst ;-)

//Anders

Som arbetsgivare måste man se till att den som brukar maskinerna har skyddsutrystning. För motorsåg gäller stövlar och byxor som står emot sågklingan. Hjälm och visir/skyddsglasögon för båda maskinerna.

I rörelse satte jag vid ett arbete en sågkedja i låret utan att märka det. Vid fickarasten såg jag hålet och fibrerna på insidan som stack ut. Utan skyddsbrallorna hade jag nog inte missat när det hände.
 
graylingman; sa:
Däremot finns för motorsåg ett särskilt "körkort" i olika nivåer, beroende på arbetets art. Skogsstyrelsen och diverse Naturbruksgymnasier utbildar och utfärdar såna kort.
//Anders

Tack för ditt svar. Har nu kollat upp detta med körkort och hittade denna informationen från Säker Skog: http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=13549&path=10249,10251
Det är tydligen att börja med nivå A och sen arbeta sig upp en nivå i taget.
Men kan jag som privatperson ta körkortet på ett Naturbruksgymnasie eller är det bara för de elever som går de olika div skogsvårdsinriktade utbildningarna?
 
strand; sa:
graylingman; sa:
Däremot finns för motorsåg ett särskilt "körkort" i olika nivåer, beroende på arbetets art. Skogsstyrelsen och diverse Naturbruksgymnasier utbildar och utfärdar såna kort.
//Anders

Men kan jag som privatperson ta körkortet på ett Naturbruksgymnasie eller är det bara för de elever som går de olika div skogsvårdsinriktade utbildningarna?

Tror att det är möjligt även för privatpersoner. Ring/maila och kolla! http://www.naturbruk.org

//Anders
 
Din ambitionsnivå verkar ju vara tillräcklig, men jag vill också ändå påpeka nyttan med skyddsutrustning.

Har man inte råd att köpa byxor och stövlar så har man inte råd att köpa sågen får man väl tänka.

Själv har jag efter lite studier av instruktionsfilm och broschyrer osv. sågat ner ett 25-tal större trän och åtminstone 25 kubik ved.

Det fanns en hel del att tänka på både när det gällde själv tekniken med fällning och kapning, som hade mer med trädet att göra, och sedan även hanteringen av sågen. Det var bra att tänka på i början, och i början är man nog vederbörligen rädd för sågen också.
Med tiden har respekten minskat och då är det nog viktigt att man har lite "rutiner" och att man står rätt osv av bara farten. Skulle tro att de flesta olyckorna händer när man blivit "duktig"...

Kände en som var väldigt självlärd. Han var så duktig så han lyckades såga av sig badbyxorna som var den klädsel han hade när han sågade... Han klarade sig bra, även om det kanske inte var så välförtjänt. Tror han senare uppgraderade till jeans.
 
Mezzner; sa:
Din ambitionsnivå verkar ju vara tillräcklig, men jag vill också ändå påpeka nyttan med skyddsutrustning.

Håller definitivt med! Trots att jag arbetat professionellt med avverkning med motorsåg, eller kanske just därför, skulle det inte falla mig in att arbeta med motorsåg utan att använda skyddsutrustning. Ok, nån enstaka gång har jag kapat en tvåtumåtta med motorsåg, utan att dra på mig skyddsbyxor och -stövlar.

//Anders
 
Måste ytterligare en gång understryka det som nämnts tidigare. Använd alltid alla skyddskläder/utrustning. När man är trött, vädret är blött/varmt, grenar i spänn osv då är risken stor att man kommer att såga sig förr eller senare.

Det finns bra litteratur som ges ut av Skogsstyrelsen. Kan ofta köpas hos Skogsvårdsstyrelsen. De sistnämda brukar ofta även ordna kurser.

Jag har själv jobbat med skogsskötsel och avverkning av svåra träd under flera år.

/Mattias
 
Jag har gått några kurser hos Skogsstyrelsen och de har varit mycket bra.
Motorsågskörkort är inget krav för privatpersoner men allt fler företag kräver det vid anställning.

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22738

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/templates/SNormalPage.aspx?id=22577

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=17547&path=10249,12833

Skyddskläder innebär minst stövlar/kängor med sågskydd och tåhätta, sågskyddsbyxor, hjälm med visir och hörselskydd, handskar och ett första förband.
De sakerna SKA man ha på sig.

/Daniel


[Ändrat av Wisentdual 2007-02-01 kl 11:42]