• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Motorsåg + lätt + bra + billig, finns den?

Eftersom jag inte har lust/ork att såga en massa stockar till ett bygge i skogen med en bågsåg så tänkte jag släpa dit en bensindriven motorsåg.
Julas 500 kronors är stoppad, vet ej varför, den hade en del skapliga vitsord, på bla byggahus.se
Sågen ska ej användas timmar i sträck, utan det kanske bara blir ett tjugotal stockar totalt, med stockar menar jag ca 20 - 30 cm grova.

Tänkte att sågen får väga runt 5 kg (måste ju ha bensin/olja + "bränsle till mig med de dagarna)

Har någon tips mottages detta tacksamt

peter, åter på utsidan efter långt uppehåll tack vare en mycket trevlig vän här på utsidan....


ps, bifogar bild på en batterifri klocka med kompass, det vore väl nåt nu i dessa "miljövänliga" (?) tider....
 

Bilagor

  • large.jpg
    large.jpg
    55.6 KB · Visningar: 375
Kvalitet

kostar nog desvärre. Begagnad Stihl hade jag ett tag och var jättenöjd men tyvärr så fick den ett allvarligt haveri och lönade sig inte att laga. Har nu en enkel från Classe. Dålig kvalitet men det finns reservdelar så den går att laga. Definitivt prisvärd men kräver mkt pyssel.

Thure
 
En begagnad märkessåg vore ju ett alternativ, men det finns tyvärr rätt stor risk att tidigare ägaren kört den lite magert för att få ut maxeffekt - vilket i längden sliter hårt. Skulle nog säga att det är rätt vanligt med felställda förgasare.
Låna eller hyra kan ju också vara ett alternativ, men Cramo tar ju bra betalt för tiden även om du inte sågar på heltid.
Medtag under alla omständigheter en extra kedja, och ännu viktigare: fil. Sågar funkar olika bra, men ALLA sågar går dåligt med slö kedja, och slö blir den snabbt även om du inte sågar i jord och spik.
 
"Ytterligare ett
snäpp längre ned på listan återfinns Partnersågen
och i botten placerade sig Meec Tools, en såg som
säljs på JULA till det blygsamma priset 795 kro-
nor. Även om vi hade hoppats på att kunna hitta
ett lågprisalternativ kan vi för allt i världen inte
rekommendera Meec-sågen. Hur låga krav man än
*
har är det knappast god ekonomi att köpa den."

http://www.norra.se/SiteCollectionDocuments/NSM2009_02_www.pdf