motor på kajaken?

Hej! Jag är så less på att paddla i motvind att jag planerar på att montera en liten el- eller möjligen bensinmotor i min kajak. Finns det någon som har erfarenhet av detta, eller tips på någon hemsida?
Mvh Bekväm friluftsmänniska.

r8n@bigfoot.com (Sven)

Gäst
Kolla här

http://w1.855.telia.com/~u85511012/faltkajak/lankar.htm

Bl a länkar till ett par tyska sites om kajakmotorer, konstruktion av fäste för Honda BF2 mm.

Första kajakmotorn kom 1922, så det finns tradition på området!

Sven

ebonit@hotmail.com (ebon)

Gäst
Skräpinlägg

Tjafsinlägg, Bertha. Var inte så jädra präktig.
Kläm lite finnar och "Grow up"

Hans

Gäst
Elmotor på Yoo-A-Kim

Jag har använt vid några tillfällen en MINCOTA (elmotor) till min Yoo-A-Kim. Det har varit en bra lösning som gjort att min rygg klarat sig bättre. Eftersom elmotorns tyngen och kraften är begränsad, gjorde jag ett fäste på roderoket. Batteriet ställs bakom baksittsen. (Jag tror att små kanotet kan har problem med batteri vikten.)

Elmotor eller bensinmotor? Jag valde elmotor eftersom jag vill ha "kanotkänslan" kvar. Den går tyst och långsamt (som min hustru). Mitt syfte var också att bara använda den då motvinden var hård och min hustru behövde ta hand om barnet(en) som också fanns med. Efter en vecka i skärgården fanns mycket energi kvar i batteriet (fritidsbat) trotts att det blåst mycket. (Teoretiskt 8tim med full effekt, men i praktiken mycket mera med avtagande effekt (som jag aldrigt märkte))

Elmotorn är mycket stark (dieselseg), men långsam, eftersom den är gjord för att köra en storbåt i "fiskefart". I stortsett samma fart med eller mot vinden.

Du kommer troligen inte att uppskatta en elmotor på en havkanot ,typ iceflow.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg