Motionskajak för hav

Jag undrar om någon har någon idé om havskajak som skall användas uteslutande till motion och korta dagsturer. Jag behöver således inte en massa packutrymme även om något litet hade varit användbart. Jag har kollat på Lettmann Streamliner/Streamliner S samt Tahe Multisport och de verkar ok. Lite tveksam dock hur de klarar lite grövre sjö.
Tacksam för förslag.

Det går inte att kommi ifrån att det beror mer på kanotisten än på kanoten. Sen är det ju viss skillnad mellan kanoter (utöver stabiliteten) hur torrt de går, hur de uppträder över vågtoppar osv.

Jag har nyligen inhandlat en Zegul multisport (fd Tahe multisport) som ersättning för min
havskajak då jag paddlar ungefär som du tänkt göra.
Har väl inte prövat den i något hav ännu men däremot i ett rätt stökigt Mälaren.

Känns helt ok än så länge,mycket volym i förskeppet tar vågorna bra och dessutom
ett ganska rejält packutrymme på 140 liter bak.

Att jag kunde köpa den på kayakevents höstrea för 11300:- för en sprittans ny
var ju oxå rätt ok!

Men som Mezzner skriver,det är ju mycket upp till kanotisten och hans kunskaper!

Surfski?

Nuförtiden känns det som det är svårt att undvika att tänka surfski om man motionspaddlar i havet...
I senaste Paddling finns en marknadsöversikt.

Nuförtiden känns det som det är svårt att undvika att tänka surfski om man motionspaddlar i havet...
I senaste Paddling finns en marknadsöversikt.

Å vill man inte sitta i konstant fotbad så finns det ett flertal långa snabba havskajaker att välja på oxå ;)

Ps en Streamliner var god 2:a på förra årets Orust runt , så visst duger även den till havspaddling fast den är lite väl kort i mina ögon!

/Janne

Å vill man inte sitta i konstant fotbad så finns det ett flertal långa snabba havskajaker att välja på oxå ;)

Ps en Streamliner var god 2:a på förra årets Orust runt , så visst duger även den till havspaddling fast den är lite väl kort i mina ögon!

/Janne
...med V12:an blir det inget fotbad längre...

Red7

Jag har en RED7 Pro 70 och den har bra självläns. Behöver inte känna av något fotbad. Känns den lite för ostadig så har du Multi 60 som är riktigt stadig.

För mig är Reval Extreme ett bra val. Eventuellt Commander för lite mer stabilitet. Jag har paddlat Extremen i 3 säsonger nu, och i början kändes den rätt rank i stökigt vatten. Nu känns det mer komfortabelt, med stödtag lite då och då. Enmeters vågor funkar, men då tycker jag i regel inte att det är så trevligt paddelväder överhuvudtaget, undantaget surfen.

För mig går de flesta motionskajaker bort i grövre sjö, eftersom de brukar ha klent med volym i förskeppet och dyker lätt med fören med min tyngd (+95kg).

Kan bara inte låta bli att svara.;-)

Testade min nya Rockpool Taran senaste söndag med en paddling från Åland till Märket (gränsen mellan Finland och Sverige) tur-retur. Vi hade 50-70 cm vågor på morgonen då vi gav oss iväg. Under dagen blåste det upp lite och vågorna växte till 1-1,5 m. Kan konstatera att kajaken gick torrt, kändes stabil och trevlig. Bottnet är unikt då det är klassiskt rundbottnad men ett flatt parti mitt under och hårda slag. Kombinationen gör att kajaken har hög slutstabilitet och lyder förvånandsbra på kantningar. Att den är snabb kan följande link vittna om

http://www.performanceseakayak.co.uk/index.html

Några av rekorden Taran hittils hunnit med
-Isle of man
-Anglesey island
-Eddystone Challenge (etta i herr)
-Oban Sea Kayak Race (etta i herr, etta och trea i dam)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
MajaEve Surfski/motionskajak liten och lätt paddlare? Paddling allmänt 2
Lico SOT som motionskajak, tips och erfarenheter. Paddling allmänt 5
torger Motionskajak för långa personer Paddling allmänt 10
Breddan1 Låsa fast motionskajak Paddling allmänt 8
Paddla.se Snabb havs-/motionskajak för tjejer? Paddling allmänt 14
Pumpagubben Välja en snabb motionskajak/stabil racer Paddling allmänt 15
rija Motionskajak för storväxta Paddling allmänt 11
Breddan Motionskajak??? Paddling allmänt 41
mw123 Motionskajak för 95kg Paddling allmänt 48
razorbill Motionskajak eller havskajak Paddling allmänt 3
muminfar motionskajak Paddling allmänt 9
Zet Motionskajak Paddling allmänt 2
larserikss Motionskajak från Pörnyeszi Paddling allmänt 12
JohanBj Motionskajak Paddling allmänt 4
nils73 Tur/ motionskajak Elio Seamaster Paddling allmänt 1
Kristoffer9 Köpa motionskajak i Danmark? Paddling allmänt 8
rannug Val av snabb motionskajak med skott Paddling allmänt 15
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
mielo Fartskillnad mellan tävlings- och motionskajak? Paddling allmänt 2
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
rannug Snabb motionskajak med skott och släproder? Paddling allmänt 5
bieurn Snabb motionskajak? Paddling allmänt 4
Lämplig motionskajak ? Paddling allmänt 2
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
UffeB Mobiltäckning Ålands hav Paddling allmänt 13
Peifen Ålands hav på vintern Paddling allmänt 4
sparken Paddla kanadensare i Skärgård/Hav Paddling allmänt 9
Staffan_TeamToyota Lång paddling på öppet hav?! Paddling allmänt 24

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg