Motionsgårdsutrustning

Hej, är det någon som vet var man kan köpa styrketräningsutrustning av gammalt motionsgårdssnitt (militärt snitt)? I trä/metall för utomhusbruk...barr, räck, stockar mm...

MVH,

Anders

Kolla med Rantzows Sport. De bygger sporthallar, idrottsplatser, skateanläggningar och en massa annat. Annars kan nog kommunens fritidskontor hjälpa dig med tips på leverantörer. De får drivvis med reklam om sådant.

Trädgårdsanläggare har lekplats snickerier på schemat så de borde kunna hjälpa dig om du saknar kedjesåg och narvare...
//J

Tack

Tack för tipsen; Jag ska kolla med Rantzow, kommunen har jag redan kollat - man bygger inte sådant längre tyvärr. Och visst kan man bygga själv, men en del av trädetaljerna är gjorda i ganska speciellt utförande och med ganska speciellt virke. Beijer Bygg t.ex. lagerför inte sådant virke, så det är inte helt enkelt att hitta. (Vanligt tryckimpregnerat virke funkar inte pga stickor, snarare är det rundstavar i lärk etc man måste ha). MVH, Anders

Tack för tipsen; Jag ska kolla med Rantzow, kommunen har jag redan kollat - man bygger inte sådant längre tyvärr. Och visst kan man bygga själv, men en del av trädetaljerna är gjorda i ganska speciellt utförande och med ganska speciellt virke. Beijer Bygg t.ex. lagerför inte sådant virke, så det är inte helt enkelt att hitta. (Vanligt tryckimpregnerat virke funkar inte pga stickor, snarare är det rundstavar i lärk etc man måste ha). MVH, Anders

Handtagen på flera regementen jag besökt var av metal, mer eller mindre rostfri. Kan det vara ett alternativ. rör lär ju finnas i en järnhandel nära dig. Hantlar & skivstänger var t ex ett järnrör och en cementklump gjuten i en kaffeburk/hink - enkelt för gördet-självaren.
Lyftastcokhandtag var i metal.
Rörställning för att häva sig upp i och någar lutande plan i trä på rörställningar för sittups. Linförsedda tyngder (kaffebukr/hink med cement igen) hängande i metallställning.

Det finns ju www.soldf.com där de med stort intresse för militära saker håller till och säkert glatt bistår med mer detaljer.

Sen finns ju de gamla BRAKprogramen vars styrka var just att ingen utrustning behövs, endast egen eller kamratens kroppstyngd.

/Patrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg