motionscykel

har varit min räddning flera gånger när jag varit skadad eller väglaget uselt. Jag hade tänkt att, försiktigt i början, lägga in ett kvalitetspass en gång i veckan, och sen bara lustlöpa övriga dagar
(c:a en mil varannan dag, mer på helger). Men i nuvarande väder och väglag går det inte.

Att cykla inomhus är förstås rejält tråkigt, så jag behöver lägga på en CD under tiden, och omväxla mellan olika belastningar. Min cykel har en skala från 1 till 14. Jag brukar börja på 8 och därefter pendla mellan 9, 10, 11 i femminutersintervaller och ge akt på en puls mellan 140 och 150 - i min ålder (66) ska man kanske vara lite försiktig. Jag provade idag för första gången sen jag senast var skadad, våren 08 (bäckenfraktur). Jag körde 50 minuter, förbrukade enligt mätaren 540 kcal
och kom väl upp i en puls på drygt 130 - tydligen hade jag svårt att ge mig 17 på högre intensitet.

Nu undras om det finns ngt effektivt program för kvalitetsträning, motsvarande, säg, 5 kilometerryck
med 1 eller 2 minuters jogg emellan - så var mitt kvalitetsprogram på den tiden jag sprang halvmaror för sådär 20 år sen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jeo Hyra Motionscykel i Göteborg. Träning och hälsa 1
Avslutat medlemskap motionscykel Träning och hälsa 3
MTBaren Hur välja motionscykel? Träning och hälsa 7

Liknande trådar