Hej.
Jag har också inne i processen att lättat min packning genom systematisk ersättning till lättare prylar. Jag är dock ingen lättpackarfanatiker. Ryggsäcken är Osprey Aether 88 liter. Jag har fortfarande Nallo 2 GT på mina längre turer. Har dock kolfiberbågar i stället för orginal sådana, 2 hg besparing.
Bensinköket vill jag inte heller överge. Jag vandrar oftast ensam får ingen bärhjälp för 'gemensam utrustning'. För 2 veckors tur i Sarek/Padjelanta utan möjlighet att komplettera i någon stuga är vikten 13 kilo utan mat.
Senaste lättningen är utbyte av Optimus Nova+ till Edelrid Hexon Multifuel, en besparing på 3 hg! Lättar väl mer i samvetet än känslan i säcken. Med mat för 2 veckor är startvikten ca 20 kg, inte alls betungande tycker jag.
PS. Har också Grym på fötterna, grym känsla!
13 kilo utan mat. Här finns nog potential att banta mycket med bibehållen komfort. Däremot är jag mycket imponerad av den låga vikten på mat och bränsle. Det skulle jag nog aldrig klara utan att svälta och det är det sista jag vill göra.
Om jag räknar baklänges från min basvikt (alltså utan förbrukingsvaror) och lägger på komfortgrejor på min UL-höstpackning för skogsbruk (basvikt ca 6kg) i fjällen så får vi se vad man kan hamna på
+900g för rejälare ryggsäck ( t ex Golite quest istället för gossamer gear murmur)
+500g för dubbelväggigt fjälltält (t ex terra Nova laser comp)
+300g för gas istället för vedkök (en gasbehållare. Gasköket pocketrocket väger 100g mindre än vedköket. Kanske behövs mer gas.)
+100g vadarsandaler/lägerskor
Det ger en baspackning på ca 8kg med komfort. Alltså kanske 5kg kan bantas, men jag har säkert glömt en massa saker som kanske inte jag tycker jag behöver, men väl andra.
Det kan tilläggas att det regnade konstant i 2,5 dagar när jag använde denna packning och varmt ute var det inte heller.