Moskoselkåtan eller trolleri i skärgården

I den underliga tråden
Åsiktskontroll så kom frågan om Moskoselkåtans vara eller icke vara i skärgårdsmiljö..

Följande e saxat:
Är denna T2: a hyfsat lämplig i skärgården?
Är kvaliteten och hållbarheten i väv och detaljer bra nog?
Kåtan jag är intresserad av är minst fem år gammal.
Begärt pris är 4000svk, nypris 1999 5600svk, är det begärda priset relevant?
T2: an slutade tillverkas 1999.
Fatman

Jag tycker att kåtor höjer frilufskvaliteten otroligt mycket.. De gånger jag haft förmånen att bo i kåta(Moskosel med flera, med eller utan kamin) har varit med skidor och pulka på vintern.. Den specifika kåtan du efterfrågar vet jag inget om men jag tycker att priset verkar att vara i överkant, om inte det är JUST det tältet som passar dina behov. Jag hade nog köpt en nya Moskoselkåta för mina pengar.. Jag har aldrig bott i kåta i skärgården men å andra sidan så har jag bott mycke i vindskydd, det ställer högre krav på basplats än vad det gör med ett kupoltält.. Jag personligen hade gillat att bo i kåta med kamin istället för ett sketet kupoltält.. Jag tror att du är rätt ute denna gången, kåtor e nog bättre än "husvagnstält" eller vad det var...

//Din alvedon i skogen!

Kåta i skärgården

För och nackdelar.

Använder Moskoselskåta Topp Jakt 7 bomull/polyester sedan några år för paddlingar tillsammans med familjen som består av barn 4 6 och 8 år gamla samt 2 vuxna.

För detta ändamål är kåtan suverän i både varmt och soligt väder och regn och rusk. Bra torkmöjligheter även utan värmekälla. Ger bra sovmöjligheter och skugga även mitt på dagen till följd av suverän ventilation. Mycket trevlig för sociala aktiviteter och för att så många kan sova i samma tält.

Nackdel är vikt och att det är omständligt att resa och framför allt stormsäkra då man behöver fasta punkter på 8 ställen runt tältet. Är därför inte heller gångbar vid tältning på klippa. Något sval nattetid pga volymen jämfört med konventionellt fjälltält.

T2 känner jag inte till vad har den för duk? Vi har även testat en lättviktsmodell med innertält men vi tycker att ljuset inne i bomull/polyester kåtan är trevligare.

Lycka till med kåtavalet
Thure

Moskosel

http://www.moskoselkatan.se/

Det finns flera fina tips innan man väljer tält/kåta på denna sida.

Topptälten, kåtorna och även tipis klarar vind mycket bra. Det är något med den runda formen som gör det. Det finns ju en anledning till varför naturfolk bygger runda bostäder där de är mer utsatta för vädrets makter.

De borde passa ypperligt i skärgården.

Möjligheten att sätta in en kamin är inte heller fel.

/Mattias

Kåta

thureb; sa:
T2 känner jag inte till vad har den för duk? Vi har även testat en lättviktsmodell med innertält men vi tycker att ljuset inne i bomull/polyester kåtan är trevligare.

Lycka till med kåtavalet
Thure
T2 är inte någon egentlig kåta, om man med kåta menar att det ska gå att elda i den, utan mer ett förstärkt pyramidtält med höjd runt 160-170. Materialet är syntet ("high tenacity ripstop polyamid"). Har själv en Moskoselkåta "Tåpp jakt 5" i bomull/polyester och kan bara hålla med om att ljuset är väldigt trevlig. En fördel till med bomull/polyester duken är enkelheten i handhavandet med en enda duk.

Re: Kåta

Raskesven; sa:
thureb; sa:

Lycka till med kåtavalet
Thure
T2 är inte någon egentlig kåta, om man med kåta menar att det ska gå att elda i den, utan mer ett förstärkt pyramidtält med höjd runt 160-170. Materialet är syntet ("high tenacity ripstop polyamid"). Har själv en Moskoselkåta "Tåpp jakt 5" i bomull/polyester och kan bara hålla med om att ljuset är väldigt trevlig. En fördel till med bomull/polyester duken är enkelheten i handhavandet med en enda duk.

Hur klarar bomull-polyesterduken regn?

/Ulf

Re: Re: Kåta

Ulf M; sa:
/Ulf

Klarar hällregn utan en droppes läckage. I och med att kåtan saknar botten eller har lös botten blir valet av underlag och plats viktigare än för ett tält med fast botten. Tälta förstås inte i framtida bäck eller vattenreservoar.

Thure

PS Skulle inte betala 4000 för T2 om det är så litet som beskrevs i inlägget ovan.

Re: Re: Kåta

Ulf M; sa:
/Ulf
Håller med thureb ovan att duken klarar hällregn, givet att man sköter impregneringen. Däremot är inte duken helt tät för horisontellt regn, dvs. vid kombinationen hård vind och regn. Då trycks till slut vatten in genom duken. Det fick vi erfara i Skebleskalet i Vindelfjällen förrförra sommaren. Dessutom blåste det då så jäkligt att ventilmössan som sitter i toppen av kåtan, åtstramad med resårsnören, tvingades upp och regnet stänkte in. Nu har vi förstärkt ventilmössan med dubbla resårsnören. Man är inte lika hermetiskt tillsluten i en kåta med enkelduk som i en kåta, eller fjälltält, med två dukar, både vad gäller lite dropp ibland (löses lätt med wettexduk) och insekter. Man är mer "mitt i naturen" så att säga.

Skrymmande med plats

Hade inte valt en kåta som mitt tält ute i skärgården, för att:

Det är svårt, åtminstone i Göteborg att hitta en lämplig tältplats som kan passa för ett stort tält (har problem att hitta plats för mitt lilla två pers. tält)

Höjden kan vara ett problem eftersom det är ont om lä-platser från vinden.

Jag har själv ett litet tunnel tält liknande Hillebergs Nallo, 2 pers tält http://www.hilleberg.se/nallo.asp

Det är tyvärr inte självstagande men det är litet och tar upp lite plats i så väl kajak som ryggsäck.

Så mitt tips är alltså lägre höjd och självstagande.
Jan

Re: Skrymmande med plats

bash; sa:
Hade inte valt en kåta som mitt tält ute i skärgården, för att:

Det är svårt, åtminstone i Göteborg att hitta en lämplig tältplats som kan passa för ett stort tält (har problem att hitta plats för mitt lilla två pers. tält)

Höjden kan vara ett problem eftersom det är ont om lä-platser från vinden.

Jag har själv ett litet tunnel tält liknande Hillebergs Nallo, 2 pers tält http://www.hilleberg.se/nallo.asp

Det är tyvärr inte självstagande men det är litet och tar upp lite plats i så väl kajak som ryggsäck.

Så mitt tips är alltså lägre höjd och självstagande.
Jan
Om jag tillbringade större delen av tiden i ytterskärgården skulle jag välja ett självstagande tält. Men den ursprunglige frågeställaren, som jag inte vet om han tillbringar mest tid i ytter- eller innerskärgård, vill ha ett stort tält med rymd. Då är som jag ser det en kåta det bästa alternativet. Gäller det innerskärgård går det alltid att hitta en yta och vindskydd som täcker.

En del gör ett litet tankefel när det gäller att kåtans golv tar upp stort utrymme. I motsats till tält kan man ha både stubbar, tuvor och stenar inne i kåtan, bara man har liggytor. Det krävs alltså inte 8 kvadratmeter platt yta, även om det är vad man i första hand söker.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandrare Moskoselkåtan, vilken modell är det? Bo och sova 4
diamondsutra moskoselkåtan Bo och sova 7
-Patric- Tåpptält från Moskoselkåtan Bo och sova 31
Moskoselkåtan Bo och sova 1
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg