Mosade tår

Jag har haft problem med att mina (för stora) Garmondpjuck trycker till tåleden så att det blir en omöjlighet att få skenbenet mer än knappt parallellt med skidan. Detta gällde med äldre Chillisar. Sen jag "bytte ner mig" till Riva 3:eek:r (den håller ju lite lösare i tådelen) så kunde jag köra, även om jag undslapp mig en grimas mellan varven. Har även proppat dojan full med formgjutna sulor och plastinlägg på sidorna för att tajta upp. Nu tänkte jag äntligen unna mig lite nya prylar, så därför undrar jag om nån med liknande erfarenheter hittat nån kombination som lirar. Körde Riva Z i helgen och det funkade bra med de gamla skorna, trots att infästningen liknar den hos chilli. Crispis cxp + Z nöp värre än Garmonden nånsin gjort (provade TRE olika storlekar). Otroligt nog har jag aldrig kört Scarpa, ej heller några nyare bindningsmodeller utöver Z. Finns det nån där ute som fått bukt med tåmosandet?

Sisten ner är ett ruttet ägg.

Bindningar

Kanske är den här bindningen något för dig?

Har inga erfarenheter eller åsikter om den men utformningen i tådelen är kraftigt annorlunda mot vad jag har sett tidigare. Utformningen borde tillåta hela pjäxan att tiltas framåt och därmed inte kräva lika mkt. tåmosning.

http://www.bombertele.com

Kanske är den svindyr, ser så ut i alla fall.

Rocker launch

Menar du att bindningen trycker ner tådelen så mycket att hälen på pjäxan inte når ner till skidan utan att an pressar ner den?

Om så är fallet så kan det kanske vara värt att testa Voilés "binding wedge"
703WEDGE.jpg

Kilar för 60-70 kr som monteras under bindningen och lutar denna lite bakåt.

Tänkte prova detta själv vid nästa skidtur.

Hade samma problem med Crispi CXA och Riva Z, min analys som din att pjäxan var för stor.
Inga problem med Garmont Veloce och Riva 3.
Inga problem med Scarpa T1 och Riva Z.
Inga problem med Scarpa T2(99 års modell) och Riva Z.
Men det kan bero på att jag lärt mig att använda mindre storlekar på telemarkspjäxorna.
Jag tycker att Crispi pjäxan har mjukast och djupast bälg och därför borde ställa till med mest problem.
Kan det ha att göra med hur hårt du spänner bindningen? Annars kan jag inte se varför det är skillnad mellan Chili och Riva Z.
En bindning som inte trycker ner tån för hårt borde vara att föredra. Linken är väl det mest extrema exemplet på lite tryck på främre delen av foten. Hammerhead bör antagligen undvikas.

Mina tår blir oxå mosade

De enda pjäxor som funkar för mig är nya T1,
halvgamla T2 (den förra modellen, den äldsta
funkar inte) och nya T2. Alla crispimodeller
mosar tårna. Byt pjäxor och se till att få
prova att böja i affären.

/Din Tjocktå-broder

Tjeen.
Är inte pjäxan för stor? Haft samma problem själv, men sedan jag började med T1:eek:r försvann eländet. Hade dock en blå stortå hela 1:a säsongen jag körde telisar, på för stora o lånade pjäxor. Tappade småningom nageln. Skitkul att bada i tropikerna med nytappade stortånaglar. (Bodde då på Sri Lanka).
Kolla efter ett par hyggligt begagnade T1;or på något uthyrnings place. De borde vara till utförsäljging nu.
Lavinfaran

Tackar!

Det var ju en massa goa tips som ramlade in! Bishop såg ju gedigen ut, men lossnade ju på 300 buck + frakt + svensk moms (och den har jag lärt mig baseras även på frakten!). Har nån läst nån test på den? Det enda jag hittade var frågor om huruvida nån testat den...
Jag tror jag lyder Lavinfaran, Palle och Tjocktå-brodern och satsar mina pinaler på ett par T1:eek:r, nya eller gamla.

Gå i frid, kamrater.

Gamla T1

De gamla T1 mosar mina tår, satsa på de nya!

(Ja, jag har testst rätt storlek på bägge modellerna. Skillnaden är att böjen sitter längre bak på de nyare Scarpapjäxorna)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baja_maja Pjäxorna mosar mina tår. Hjälp! Telemark 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg