morgonmålet

På sistone har mitt morgonmål bestått av chokladöverdragna digestivekex eller (om jag provianterar utomlands) müslikakor. Funderar på att äta lite kraftigare på morgnarna på min nästa resa. Vad jag helst vill ha är ngn form av hårt bröd, elle havrekex e.d., och hyfsat fett pålägg. Utomlands kan man hitta choklad-nöt-nougat- massor i kartongburkar men jag vet nget motsvarande här. Kan också bli lite kladdigt. Nån som har bra idéer?

Om jag inte åt havregrynsgröt till frukost, skulle det bli grovt rågbröd som rallarhalvor eller rågkusar, ev. kavring. Kanske ett alternativ till hårt bröd? Lätt att rigga så de håller i packningen.

Som pålägg smör och antingen vällagrad grevé eller ungersk salami. En vällagrad grevéost håller länge om man förvarar den i smörpapper, sedan i en plastpåse så den får lite utrymme att andas. Ungersk salami håller ännu längre. Kan spara den tills osten är slut. Smör håller också länge i en skruvburk. Ska man vara ute mer än två veckor kan en t.ex kavlitub med renkött vara bra att plocka fram för sista veckan när smör, ost är körda.

Raskesven

Om det är nöt-choklad-smörja du är på jakt efter skulle jag råda dig att titta in på Lidl. De brukar ha mycket sötsaker av den mer kontinentala typen.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg