Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Fnöske.
Jag har använt mig av fnöske, kolstålsmora och flinta.
Fnösket beredde jag i en asklutslösning och bankade sedan ut.
Då det var en viss mängd arbete med att framställa fnösket ställer jag mig skeptisk till att kolstålsknivar skulle vara överlägsna i en sk. överlevnadssituation pga möjligheten att slå gnistor.
Däremot var det rätt roligt att få eld med ovan nämda attiraljer...
Uffe
Jag har använt mig av fnöske, kolstålsmora och flinta.
Fnösket beredde jag i en asklutslösning och bankade sedan ut.
Då det var en viss mängd arbete med att framställa fnösket ställer jag mig skeptisk till att kolstålsknivar skulle vara överlägsna i en sk. överlevnadssituation pga möjligheten att slå gnistor.
Däremot var det rätt roligt att få eld med ovan nämda attiraljer...
Uffe
marjamaa; sa:Vad skall man använda som gnist fångare ?
Fnöske eller kolat tyg.
En femmeters parabolantenn?marjamaa; sa:Vad skall man använda som gnist fångare ?
~Paul~
Mezzner; sa:Verkar ju lättare att ta med tändstickor än fnöske...
Om man talar om att göra eld i "överlevnadssituationer" där man uppenbarligen räknat bort tändstickor eller gaständare osv. så måste man väl räkna bort eldstål och troligen moraknivar också?
Hur gör man eld utan detta?
det beror på hur kunnig personen är.. vissa kan slå eld med knäslålarna och kan leva på löv, andra klarar inte att överleva utan för tullarna.. tar du Sture från stureplan så klarar han kanske inte mer än 1 dygn i utkanten av finnskogarna men å andra sidan tar du olle från nån lappby så klarar han väl inte 10minuter på stureplan.. så, en överlevnadssituation är beroende på vem som är var..
marjamaa; sa:Går det att göra asklutslösningen utan eld, om det gör det hur lång tid skall lösningen stå och dra.
1-2dygn, börja med 1-10 annars öka på om du vill ha starkare..
hittar du sprängticka så behöver den bara torkas, ingen lutning är nödvändig..
Re: Fnöske.
det handlar egentligen inte om varken kolstål eller gnistor, det handlar om hur mycket kniv man får för pengarna.. jag hävdar fortfarande att en kolstålsmora är den i särklass kostnadseffektivaste kniven i världen, den är billig, tålig, enkelt för en klöddröv att slipa och man kan dessutom slå eld med den, dessutom så är den skitbillig.. personligen så har jag ett gäng Moror i mina arbetskläder, dessa slipas med allt från bandslig till vinkelslip och ett å annat drag mot något hårdare mtrl än kniven själv, ute i skogen så har jag min svindyra handgjorda lappkniv och i garderoben så ligger synderna från min ungdom i form av gerber, sog, coldsteel med flera med flera.. skulle jag hamna i klisteret så hade jag nog velat ha en mora i näven, jag hade hellre dött än å sabbat min fina lappkniv..
Schneeberger; sa:Då det var en viss mängd arbete med att framställa fnösket ställer jag mig skeptisk till att kolstålsknivar skulle vara överlägsna i en sk. överlevnadssituation pga möjligheten att slå gnistor.
det handlar egentligen inte om varken kolstål eller gnistor, det handlar om hur mycket kniv man får för pengarna.. jag hävdar fortfarande att en kolstålsmora är den i särklass kostnadseffektivaste kniven i världen, den är billig, tålig, enkelt för en klöddröv att slipa och man kan dessutom slå eld med den, dessutom så är den skitbillig.. personligen så har jag ett gäng Moror i mina arbetskläder, dessa slipas med allt från bandslig till vinkelslip och ett å annat drag mot något hårdare mtrl än kniven själv, ute i skogen så har jag min svindyra handgjorda lappkniv och i garderoben så ligger synderna från min ungdom i form av gerber, sog, coldsteel med flera med flera.. skulle jag hamna i klisteret så hade jag nog velat ha en mora i näven, jag hade hellre dött än å sabbat min fina lappkniv..
Mmm, jag tycker du sätter fingret på nåt här, Anders. "Överlevnad" i diverse forum på utsidan.se förutsätter ofta att man har en viss grundutrustning, som man liksom aldrig tappar eller sabbar eller blir avstulen. Frågan är om man alltid har med sig dessa grejer. När man är ute, ja, men när man är i bilen? I plugget? På storköpet? Åker tåg? (flygplan tar jag inte ens upp, där räknas väl eldstål som ett explosivt mordvapen).Mezzner; sa:Verkar ju lättare att ta med tändstickor än fnöske...
Om man talar om att göra eld i "överlevnadssituationer" där man uppenbarligen räknat bort tändstickor eller gaständare osv. så måste man väl räkna bort eldstål och troligen moraknivar också?
Hur gör man eld utan detta?
Och jag vidhåller att den som har kunskap, tid och ork att hitta och stycka en ticka, bereda asklut och koka tickstrimlorna i asklut några timmar, för att sedan lyckas hålla detta fnöske (som ju är notoriskt fuktsugande!) torrt, kanske även skulle kunna klara "Del Två" på överlevnadskursen, dvs "Hur du håller en ask tändstickor torra".
marjamaa; sa:Går det att göra asklutslösningen utan eld, om det gör det hur lång tid skall lösningen stå och dra.
Japp, ska man upp i ett ph värde på 12 så får det stå en 20 timmar.
Njutvandringar att längta till
Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg