Montserrat

Skulle bli ytterst tacksam för lite info om klätterområdet Montserrat i närheten av Barcelona.
Berget beskrivs som konglomerat, alltså sten av olika
storlek och sort som stelnat samman till nytt berg. Jag skulle vilja veta vilken typ av klättring det ger.
Är det svårsäkrat? Finns OK bultar? Är området välbesökt? Finns någon bra förare?
Den förare vi har är en fransk bok som vare sig är särskilt ny eller utförlig. Du som varit i Montserrat nyligen -hör av dig!

Åk dit

Åk dit!!
Jag var där för 7-8år sedan och stället är riktigt läckert. Ett riktigt sagolandskap med underliga bergsformationer. Ungefär som stora runda cementsockertoppar med insprängda stenar i andra bergarter. Jag vill minnas att vi bara klättrade bultade leder. Uppe på varje topp finns det stora kors. I området ligger ett kloster så det är mycket turister och pilgrimer som åker hit. Vi var där två dagar (eller var det bara en?). Kommer inte ihåg vad vi använde för förare, men det fanns mycket lättare leder i 4-6 registret att leda, 1 till flera replängder. Kanske inget klätter-eldorado men helt klart ett bra stopp på en klättertripp. Speciellt om man vill klättra på annan klippa än kalksten...
Och så var det ju så vackert...

Var i Montserrat för några år sedan. Platsen är fin, men mycket turistig.. På helger kör busslaster med spanjorer upp för att kolla klostret men efter en kilometer längs stigen är det ganska lugnt i buskarna. Det finns en camping i Montserrat och det lönar sig att fråga personalen om klättring. De torde ha förare man får kolla i om man vill. -> Själv gjorde vi misstaget att irra omkring med en spansk förare, och vi hittade nästan inget att klättra, så fråga er fram.
Det kostar att parkera upp i Montserrat, de tar dagshyra för bilen och om ni vill campa så köp maten på förhand. Man kan också ta en linbana upp vilket antagligen är en upplevelse i sig.

Klättringen är faktiskt allt från en till över tio pitch och delvis bultat. Bultningen är delvis "spansk" med runouts och därtill är konglomeraten inte så värst bultvänlig (stenar lossnar medan man klättrar, och ofta finns ingen bult kvar där det en gång suttit en. Dock finns det ett område "bakom campingen" (har jag hört) där jag aldrig varit. Kanske det är bättre där, det lät som ett populärare område. Det lönar sig att åka en sväng till MOntserrat, det är annorlunda. Och i regionen finns ju mycket annat att klättra också.

stef

Massor av fin klättring i området. En bra plats att kolla är http://www.rockfax.com, (costa daurada) fast den har du antagligen kollat redan. Söderom Barcelona finns flera områden, och många av dem är fina. Och med bil kommer man upp till pyreneerna ganska behändigt.

Trevligt ställe

Jag och min flickvän var där och klättrade förra våren. Mycket trevligt ställe med välsäkrade klippor med bult. Den bästa föraren heter Escalades a Sant Benet och finns dels på plats och i en klätterbutik i Barcelona. Vill du ha info om boende och busstransporter så hör av dig.

MVH
Stefan Jansson
sjtvm@hotmail.com

PS Annars har vi en trevlig resa till Provance i påsk för 3295:-! DS

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg