Montering av bromsklotsar.

Guest

Gäst
Har V-bromsar och själva skruven som sitter fast i klotsen är ju placerad lite offset. Frågan är då vilken del av klotsen som skall riktats åt vilket håll.

Mig egen teori säger att den kortare delen skall riktas framåt för att på så sätt erhålla en självförstärkande effekt på den längre (bakre) delen när man ansätter klotsen.

Har även kommit på att jag har en RST gaffel fram.

Vad är det för modell på v-broms

För att du ska få rätt hjälp krävs det att du nämner märke, modell och årgång. Och sitter inte orginalbeläggen (bromsblocken) på krävs det namn på bromsbelägget.

Dom vanligaste bromsarna på bra mtb's är Shimano Deore, LX, XT, XTR och Avid och CaneCreek.

Vi hörs,
Paul Engman

Guest

Gäst
Hm är det så noga, mekanikens lagar borde väl gälla för alla modeller?

Guest

Gäst
Okej. Kan du förklara varför den långa delen skall vara fram? Frågade min cykelhandlare om vad han ansåg och han menade att den kortare delen skall vara framåt, jag ifrågasatte inte hans svar eftersom jag själv tyckte jag hade en bra förklaring.

Olika på olika

Olika äro bäst. Skämt å sido...

Olika fabrikanter sätter monteringsbulten olika på beläggen. Det vanligaste är att bulten sitter centrerad mitt på klossen eller eller att den är framflyttad så att den främre delen av klossen är kortare än den bakre. Ofta finns även riktningspil på klossen (för att man skall veta hur den skall sitta).

Om det var en offsett kloss hade jag satt den så att den kortare delen av klossen var framåt per automatik.

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rimfrost_i_skägget Krav för montering av skivbromsar? Mountainbike 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg